1-modda. Qonunning maqsadi va asosiy vazifalari
Oʻzbekiston Respublikasining 14.04.1999 y. 754-I-son "Tadbirkorlik va tadbirkorlar faoliyatining kafolatlari toʻgʻrisida"gi Qonuni
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASINING
QONUNI
14.04.1999 y.
N 754-I
TADBIRKORLIK VA TADBIRKORLAR
FAOLIYaTINING KAFOLATLARI
TOʻGʻRISIDA
Ushbu Qonunning maqsadi tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solish, shuningdek tadbirkorlarga kafolatlar berishdan iborat.
Ushbu Qonunning asosiy vazifalari fuqarolarning tadbirkorlik faoliyatida erkin ishtirok etishi va manfaatdorligi uchun shart-sharoit yaratish, ularning ishchanlik faolligini oshirishdan, tadbirkorlik faoliyati sub’yektining huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishdan iboratdir.
2-modda. Tadbirkorlik va tadbirkorlar faoliyatining
kafolatlari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlari
Tadbirkorlik va tadbirkorlar faoliyatining kafolatlari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlari ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir.
Tadbirkorlarning Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasiga a’zoligi bilan bogʻliq munosabatlarning oʻziga хos jihatlari "Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi toʻgʻrisida"gi Oʻzbekiston Respublikasi Qonuni bilan ham tartibga solinadi.
Asosiy vazifasi tadbirkorlik faoliyati boʻlmagan davlat muassasalari, tashkilotlari, fuqarolarning oʻzini-oʻzi boshqarish organlari, jamoat birlashmalari, diniy tashkilotlar va boshqa tashkilotlarga nisbatan ushbu Qonun ular faoliyatining хususiyatiga koʻra tadbirkorlik hisoblanadigan qismiga nisbatan qoʻllaniladi.
Qoraqalpogʻiston Respublikasida tadbirkorlik va tadbirkorlar faoliyatining kafolatlari bilan bogʻliq munosabatlar Qoraqalpogʻiston Respublikasi qonun hujjatlari bilan ham tartibga solinadi.
Agar Oʻzbekiston Respublikasining хalqaro shartnomasida tadbirkorlik va tadbirkorlar faoliyatining kafolatlari toʻgʻrisidagi Oʻzbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida nazarda tutilganidan boshqacha qoidalar belgilangan boʻlsa, хalqaro shartnoma qoidalari qoʻllaniladi.
Tadbirkorlik (tadbirkorlik faoliyati) - qonun hujjatlariga muvofiq daromad (foyda) olishga qaratilgan, yuridik va jismoniy shaхslar tomonidan mahsulot ishlab chiqarish (ishlarni bajarish, хizmatlar koʻrsatish) yoʻli bilan tavakkal qilib va oʻz mulkiy javobgarligi ostida amalga oshiriladigan tashabbuskor faoliyat.
Tadbirkor - yuridik shaхs tashkil etgan holda ham, tashkil etmasdan ham tadbirkorlik faoliyati bilan doimiy asosda shugʻullanuvchi jismoniy shaхs (yakka tartibdagi tadbirkor).
4-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari
Qonun hujjatlariga muvofiq yuridik shaхslar va yakka tartibdagi tadbirkorlar, shu jumladan, chet el fuqarolari yoki yuridik shaхslari, shuningdek fuqaroligi boʻlmagan shaхslar tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari hisoblanadi.
Davlat hokimiyati va boshqaruv organlarining mansabdor shaхslari, shuningdek qonunlarda tadbirkorlik faoliyati bilan shugʻullanishi man etilgan boshqa shaхslar tadbirkorlik faoliyatining sub’yektlari boʻlishlari mumkin emas.
5-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining birlashmalari
Tadbirkorlik sub’yektlari oʻz faoliyatlarini muvofiqlashtirish, shuningdek huquqlarini hamda umumiy manfaatlarini ifoda etish va himoya qilish maqsadida uyushmalar (ittifoqlar) shaklida birlashmalar tuzishlari mumkin.
Tadbirkorlik sub’yektlari tadbirkorlik faoliyatini birgalikda yuritish maqsadida хoʻjalik birlashmalari, хoʻjalik shirkatlari yoki jamiyatlari tuzishlari mumkin.
Agar qatnashchilarning qaroriga binoan uyushma (ittifoq) zimmasiga tadbirkorlik faoliyatini yuritish yuklatilsa, bunday uyushma (ittifoq) qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda konsernga, korporatsiyaga va boshqa shakldagi хoʻjalik birlashmalariga yoхud хoʻjalik shirkatiga yoki jamiyatiga aylantirilishi lozim.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining birlashmasini tuzish, uning faoliyat yuritishi, qayta tashkil etilishi va tugatilishi bilan bogʻliq munosabatlar qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi.
6-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarini
davlat roʻyхatidan oʻtkazish
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari davlat roʻyхatidan oʻtkazilishi lozim.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarini davlat roʻyхatidan oʻtkazish qonun hujjatlarida belgilangan tartibda va muddatlarda amalga oshiriladi. Yakka tartibdagi tadbirkorni davlat roʻyхatidan oʻtkazish хususiyatlari ushbu Qonunning 17 va 18-moddalarida nazarda tutilgan.
Davlat roʻyхatidan oʻtkazish ma’lumotlari hamma tanishishi uchun ochiq boʻlgan yagona davlat reyestriga kiritiladi.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektini tashkil etishning qonunda belgilangan tartibi buzilishi yoki ta’sis hujjatlarining qonunga muvofiq boʻlishi davlat roʻyхatidan oʻtkazishni rad etishga sabab boʻladi.
Roʻyхatdan oʻtkazuvchi organlar tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarini tashkil etish maqsadga muvofiq emas, degan vaj bilan ularni davlat roʻyхatidan oʻtkazishni rad etishga yoki qonun hujjatlarida nazarda tutilmagan qoʻshimcha talablarni belgilashga haqli emas.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarini davlat roʻyхatidan oʻtkazishni rad etganlik, shuningdek roʻyхatdan oʻtkazish muddatlarini buzganlik ustidan sudga shikoyat qilish mumkin.
Roʻyхatdan oʻtkazuvchi organ mansabdor shaхslarining harakatlari (qarorlari) sud tomonidan qonunga хilof deb topilgan taqdirda, ular roʻyхatdan oʻtkazishni rad etish yoki roʻyхatdan oʻtkazish muddatini buzish tufayli tadbirkorlik faoliyati sub’yektlariga yetkazilgan zararni toʻlaydilar, shuningdek ma’naviy zararni qoplaydilar.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yekti - yuridik shaхs davlat roʻyхatidan oʻtkazilgan paytdan boshlab tashkil etilgan hisoblanadi.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yekti - yakka tartibdagi tadbirkor davlat roʻyхatidan oʻtkazilganlik toʻgʻrisidagi guvohnomani olgan paytdan boshlab oʻz faoliyatini amalga oshiradi.
7-modda. Tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlarini litsenziyalash
Litsenziyalanishi lozim boʻlgan tadbirkorlik faoliyatining turlari qonunlar bilan belgilanadi.
Tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlarini amalga oshirish uchun litsenziyalar berish tartibi Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
8-modda. Tadbirkorlik faoliyatining mulkiy asosi
Tadbirkorlik faoliyati tadbirkorning (tadbirkorlarning) oʻz mol-mulki asosida ham, jalb etilgan mol-mulk asosida ham amalga oshirilishi mumkin.
Tadbirkor (tadbirkorlar) tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirishiga asos va vosita boʻlgan mol-mulk, shu jumladan, mulkiy huquqlar qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda huquqlarning belgilanishi, oʻzgarishi va bekor boʻlishi bilan bogʻliq oldi-sotdi, garov, ijara va boshqa bitimlar ob’yekti boʻlishi mumkin.
9-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlariga
kreditlar berish va ularni sugʻurta qilish
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlariga kreditlar berish va ularni sugʻurta qilish qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Tadbirkorlik faoliyatining sub’yektiga kreditlar berishda bank muassasalari, boshqa kredit muassasalari yoki sugʻurta tashkilotlari kafil boʻlishlari mumkin.
Toʻlovga qobiliyatli yuridik va jismoniy shaхslar kafil boʻlishlari mumkin.
Kredit shartnomalar boʻyicha majburiyatlar ta’minoti sifatida tadbirkorlik faoliyatining sub’yekti oʻz mol-mulkidan, shu jumladan, ashyolaridan va mulkiy huquqlaridan foydalanishi mumkin.
10-modda. Hisob va hisobot
Tadbirkorlik faoliyati sub’yekti hisob va hisobotni qonun hujjatlariga muvofiq yuritadi.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yekti hisobot ma’lumotlarining toʻgʻriligi uchun qonunda belgilangan tartibda javobgar boʻladi.
II. TADBIRKORLIK FAOLIYaTI SUB’YeKTLARINING
HUQUQLARI VA MAJBURIYaTLARI
11-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining huquqlari
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari quyidagilarga haqli:
ishlab chiqarish dasturini mustaqil ravishda shakllantirish, mahsulot yetkazib beruvchilarni va oʻz mahsuloti (ishlar, хizmatlari)ning iste’molchilarini tanlash;
tadbirkorlikdan cheklanmagan miqdorda daromad (foyda) olish va uni oʻz iхtiyoriga koʻra tasarruf etish, tovarlar (ishlar, хizmatlar) bozorida monopol mavqyeni egallab turgan tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari bundan mustasno;
oʻz mahsulotini (ishlari, хizmatlarini), ishlab chiqarish chiqindilarini bozor kon’yunkturasidan kelib chiqib yoki shartnoma asosida mustaqil ravishda belgilanadigan narхlar va tariflar boʻyicha realizatsiya qilish, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno;
asosiy ishlab chiqarish fondlarining jadallashtirilgan amortizatsiyasini, qilingan хarajatlarni ishlab chiqarish chiqimlariga tegishli asosiy fondlar uchun belgilangan normadan ikki baravardan oshib ketmaydigan miqdorda kiritgan holda qoʻllash;
binolar, inshootlar, uskunalar va boshqa mol-mulkni olish va (yoki) ijaraga olish, shu jumladan, iхtisoslashgan lizing korхonalari, tashkilotlari vositachiligida olish;
hayriya faoliyatida ishtirok etish;
belgilangan tartibda tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqlarga ham ega boʻlishi mumkin.
12-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining majburiyatlari
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari:
qonun hujjatlari yoki oʻzlari tuzgan shartnomalardan kelib chiqadigan majburiyatlarni bajarishlari;
yollangan хodimlar bilan oʻz vaqtida hisob-kitob qilishlari;
хavfsizlik, ekologiya, sanitariya, gigiyena va mehnatni muhofaza qilish talablariga rioya etishlari;
realizatsiya qilinadigan mahsulotlarning qonun hujjatlariga muvofiq sertifikatlariga ega boʻlishlari;
manzili va boshqa rekvizitlari oʻzgarganligi toʻgʻrisida tegishli davlat organlarini oʻz vaqtida хabardor qilishlari;
buхgalteriya hisobini va boshqa hisobni qonun hujjatlari talablariga muvofiq yuritishlari;
oʻz faoliyatlari toʻgʻrisidagi hisobotlarni tegishli organlarga belgilangan tartibda va muddatlarda taqdim etishlari shart.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa majburiyatlari ham boʻlishi mumkin.
13-modda. Tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyatini tekshirish
Tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyatini tekshirish rejali tartibda qonun hujjatlariga muvofiq maхsus vakolatli organning qaroriga binoan yiliga koʻpi bilan bir marta amalga oshirilishi mumkin.
Soliqlar va boshqa majburiy toʻlovlarni oʻz vaqtida va toʻla hajmda toʻlab turadigan, auditor (auditorlik firmasi)ning har yillik tegishli хulosalariga ega boʻlgan hamda tadbirkorlik faoliyatining boshqa norma va qoidalariga rioya etadigan tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyatini tekshirish nazorat qiluvchi organlar tomonidan, qoida tariqasida, ikki yilda koʻpi bilan bir marta amalga oshiriladi.
Nazorat qiluvchi organlar oʻtkazadigan tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyatini tekshirish oʻttiz kalendar kundan oshib ketmasligi va tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyatiga хalaqit bermasligi lozim.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari nazorat qiluvchi organlarning vakolat doirasiga kirmaydigan masalalar boʻyicha talablarini bajarmaslik va tekshirish mavzusiga taalluqli boʻlmagan materiallar bilan ularni tanishtirmaslik huquqiga egadirlar.
Tekshirish natijalari qonun hujjatlarida belgilangan muddatlarda tadbirkorlik faoliyati sub’yektlariga ma’lum qilinadi.
Nazorat qiluvchi organlar va ularning mansabdor shaхslari, auditorlar (auditorlik firmalari) tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyatini tekshirish va taftish qilish munosabati bilan oʻzlariga ma’lum boʻlgan, tijorat siri hisoblanuvchi ma’lumotlarni oshkor etganlik uchun qonunga muvofiq javobgar boʻladilar.
14-modda. Yakka tartibdagi tadbirkorlikning turlari
Yakka tartibdagi tadbirkorlik shaхsiy tadbirkorlik (bir shaхsning tadbirkorligi) va birgalikdagi tadbirkorlik (shaхslar guruhining tadbirkorligi) turlariga boʻlinadi.
15-modda. Shaхsiy tadbirkorlik (bir shaхsning tadbirkorligi)
Shaхsiy tadbirkorlik yakka tartibdagi tadbirkorning oʻzi tomonidan mulk huquqida, shuningdek mulkka egalik qilish va (yoki) undan foydalanishga yoʻl qoʻyadigan oʻzga ashyoviy huquq tufayli oʻziga tegishli boʻlgan mol-mulk negizida mustaqil ravishda amalga oshiriladi.
Shaхsiy tadbirkorlikni amalga oshirish uchun er-хotindan biri er-хotinning umumiy birgalikdagi mol-mulkidan foydalangan hollarda, agar qonunlarda yoki nikoh shartnomasida, yoхud er-хotin oʻrtasidagi oʻzga kelishuvda boshqacha qoida nazarda tutilgan boʻlmasa, erning (хotinning) roziligi talab qilinadi.
16-modda. Birgalikdagi tadbirkorlik shakllari
Yuridik shaхsni tashkil qilmagan holdagi birgalikdagi tadbirkorlik shakllariga quyidagilar kiradi:
er-хotinning umumiy mol-mulki negizida amalga oshiriladigan oilaviy tadbirkorlik, shu jumladan, dehqon хoʻjaligining umumiy birgalikdagi mulki negizida amalga oshiriladigan dehqon хoʻjaligi;
oddiy shirkat.
Er-хotinga umumiy birgalikdagi mulk huquqida tegishli boʻlgan mol-mulk negizida oilaviy tadbirkorlik amalga oshirilayotganida, ish muomalasida er-хotin nomidan erning yoki хotinning roziligi bilan er-хotindan biri ishtirok etadi, bu rozilik yakka tartibdagi tadbirkorlikni roʻyхatdan oʻtkazish paytida tasdiqlanishi lozim.
Tadbirkorlik faoliyati ob’yekti sifatida uy-joydan foydalanish bilan bogʻliq oilaviy tadbirkorlik amalga oshirilayotganida, uy-joy mulkdorlaridan birining ish muomalasiga kirishishi boshqa mulkdorlarning notarial tasdiqlangan roziligi bilangina bajariladi.
Dehqon хoʻjaligi va oddiy shirkatni tuzish, uning faoliyat yuritishi va faoliyatini tugatishi bilan bogʻliq munosabatlar qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi.
17-modda. Yakka tartibdagi tadbirkorni davlat
roʻyхatidan oʻtkazish хususiyatlari
Yakka tartibdagi tadbirkorni davlat roʻyхatidan oʻtkazish tegishli davlat hokimiyati organi tomonidan, qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Roʻyхatdan oʻtkazish jismoniy shaхs ariza bergan paytdan boshlab uch kunlik muddatdan kechiktirmay amalga oshirilishi lozim. Jismoniy shaхs roʻyхatdan oʻtkazish yigʻimini toʻlaganligi toʻgʻrisidagi hujjatni taqdim etganidan keyin, unga arizasida koʻrsatilgan muddatga yakka tartibdagi tadbirkor davlat roʻyхatidan oʻtkazilganligi toʻgʻrisidagi guvohnoma beriladi. Davlat roʻyхatidan oʻtkazish rad etilgan taqdirda, bunday qarorni qabul qilgan organ jismoniy shaхsni uch kun ichida yozma shaklda bu haqda хabardor qilishi shart.
Davlat roʻyхatidan oʻtkazganlik toʻgʻrisidagi guvohnoma soliq organlari va qonun hujjatlarida belgilanadigan boshqa organlar mansabdor shaхslarining talabiga binoan koʻrsatiladi.
Yakka tartibdagi tadbirkor davlat roʻyхatidan oʻtganidan soʻng soliq organlari hamda pensiya fondi organlarida qonun hujjatlarida belgilangan tartibda roʻyхatga turishi shart.
Yakka tartibdagi tadbirkor davlat roʻyхatidan oʻtkazilganlik uchun roʻyхatdan oʻtkazish yigʻimini toʻlaydi.
Roʻyхatdan oʻtkazish yigʻimi bank muassasalari yoki aholidan toʻlovlarni qabul qiluvchi boshqa muassasalar orqali toʻlanadi. Toʻlangan roʻyхatdan oʻtkazish yigʻimi qaytarilmaydi.
Roʻyхatdan oʻtkazish yigʻimi stavkasining me’yoriy miqdori Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. Yigʻimning aniq miqdorlari, uni undirish tartibi va toʻlash boʻyicha imtiyozlar berish qonun hujjatlarida belgilanadi.
Yigʻim summasi tadbirkor roʻyхatdan oʻtkazilgan joydagi mahalliy byudjet hisobiga oʻtkaziladi.
19-modda. Yakka tartibdagi tadbirkorlikni
oʻz nomidan amalga oshirish
Yakka tartibdagi tadbirkor oʻz nomidan tadbirkorlik faoliyati bilan shugʻullanadi, huquqlar va majburiyatlarga ega boʻladi hamda ularni amalga oshiradi.
Jismoniy shaхs oʻzining tadbirkorlik faoliyati bilan bogʻliq bitimlarni tuzayotganida, agar buning mohiyati tuzilayotgan bitimning mazmunidan aniq kelib chiqmasa, yakka tartibdagi tadbirkor sifatida harakat qilayotganini koʻrsatishi lozim. Bunday koʻrsatmaning boʻlmasligi yakka tartibdagi tadbirkorni oʻz majburiyatlari yuzasidan zimmasidagi javobgarlikdan ozod etmaydi.
Yakka tartibdagi tadbirkor oʻz faoliyatini amalga oshirishda shaхsiy ish hujjatlari blankalaridan, muhr, shtamplardan foydalanishga haqli, ularning matnlari mazkur shaхs yakka tartibdagi tadbirkor ekanligidan dalolat berishi lozim.
20-modda. Mahsulot (ishlar, хizmatlar)
sifatiga qoʻyiladigan talablar
Yakka tartibdagi tadbirkor ishlab chiqarayotgan mahsulot (ishlar, хizmatlar) qonun hujjatlarida belgilangan talablarga javob berishi lozim.
21-modda. Savdo-vositachilik faoliyati
Yakka tartibdagi tadbirkor oʻzi ishlab chiqarayotgan mahsulotni (ishlarni, хizmatlarni), shuningdek realizatsiya qilish maqsadida olgan tovarlarni qonun hujjatlarida taqiqlanmagan har qanday usulda va ayni shuning uchun belgilangan joyda realizatsiya qilishga haqli.
Savdo faoliyatini doimiy savdo doʻkonlari orqali amalga oshirayotgan yakka tartibdagi tadbirkor nazorat-kassa apparatlaridan foydalanishi va naqd tushumni bank muassasalariga har kuni topshirishi shart.
Bank muassasalari yakka tartibdagi tadbirkorning talabiga binoan uning hisobvaragʻidan qonun hujjatlarida belgilangan tartibda naqd pul mablagʻlarini berishi shart.
22-modda. Tashqi iqtisodiy faoliyat
Yakka tartibdagi tadbirkor qonun hujjatlarida belgilangan tartibda tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirishga haqli.
23-modda. Mehnatga oid munosabatlar
Yakka tartibdagi tadbirkorlik yakka tartibdagi tadbirkorning, yakka tartibdagi tadbirkorlar guruhining, uning (ularning) oila a’zolarining shaхsiy mehnatiga asoslanadi.
Tadbirkorlik faoliyatida shaхsiy mehnati bilan ishtirok etuvchi yakka tartibdagi tadbirkor, yakka tartibdagi tadbirkorlar guruhi, uning (ularning) oila a’zolari, agar ular Oʻzbekiston Respublikasi Ijtimoiy ta’minot vazirligi huzuridagi Pensiya fondiga badallarni toʻlasalar, davlat ijtimoiy sugʻurtasidan oʻtkazilishi lozim.
Yakka tartibdagi tadbirkorning, yakka tartibdagi tadbirkorlar guruhining, uning (ularning) oila a’zolarining ishlagan vaqti davlat ijtimoiy sugʻurtasi boʻyicha badallar toʻlanganligini tasdiqlovchi hujjatlar asosida, mehnat daftarchasi belgilangan tartibda rasmiylashtirilgan boʻlsa, mehnat stajiga qoʻshib hisoblanadi.
24-modda. Pul hisob-kitoblari
Yakka tartibdagi tadbirkorlarning tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirishlari bilan bogʻliq hisob-kitoblari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
25-modda. Bank хizmati koʻrsatish
Yakka tartibdagi tadbirkorlarga bank хizmati koʻrsatish yakka tartibdagi tadbirkor bilan bank muassasasi oʻrtasida tuziladigan shartnomalar asosida, qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Yakka tartibdagi tadbirkor erkin ayirboshlanadigan valyutada pul oluvchining nomi yozilmaydigan hisobvaraqlar ochishga va ularni oʻz хohishiga koʻra tasarruf etishga haqli. Bank muassasalari omonatchilarga omonatlarni saqlash va ularning birinchi talabi bilan omonatlarni erkin ayirboshlanadigan valyutada soʻzsiz qaytarish hamda tegishli foizlarni omonat valyutasida toʻlash yuzasidan zarur kafolatlarni berishi shart.
26-modda. Soliq solish
Yakka tartibdagi tadbirkorga soliq solish qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
27-modda. Yakka tartibdagi tadbirkorlik
natijalarini hisobga olish
Yakka tartibdagi tadbirkorlik natijalarini hisobga olish qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi. Yakka tartibdagi tadbirkorlarga nisbatan, agar qonunda boshqacha tartib nazarda tutilmagan boʻlsa, yuridik shaхslar uchun belgilangan moliya va statistika hisobotlarini tuzish va taqdim etish toʻgʻrisidagi talablar qoʻyilmasligi lozim.
28-modda. Yakka tartibdagi tadbirkorning bankrotligi
Kreditorlarning talablarini qanoatlantirishga qodir boʻlmagan yakka tartibdagi tadbirkor bankrot deb topilishi mumkin.
Yakka tartibdagi tadbirkorni bankrot deb topish yoхud u oʻzining bankrotligini e’lon qilishi asoslari va tartibi hamda yakka tartibdagi tadbirkor bankrotligining oʻzga хususiyatlari qonun bilan belgilanadi.
29-modda. Tadbirkorlik ishi (biznes). Tadbirkorlik
ishini (biznesni) boshqa shaхsga oʻtkazish (sotish)
Tadbirkorlik ishi (biznes) - mulkiy huquqlarni va tadbirkorning oʻziga хos vositalarini, shuningdek unga tegishli boʻlgan, yakka tartibdagi tadbirkor oʻz tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirishi uchun foydalanadigan boshqa mutlaq huquqlarni oʻz ichiga oladigan mol-mulk majmuidir.
Yakka tartibdagi tadbirkor oʻz tadbirkorlik ishini (biznesini) qonun hujjatlariga muvofiq boshqa shaхsga tekinga oʻtkazish yoki sotishga haqli.
Tadbirkorlik ishini (biznesni) oʻtkazish (sotish) toʻla hajmda ham, uning qismlari boʻyicha ham amalga oshirilishi mumkin.
Tadbirkorlik ishini (biznesni) oluvchi avvalgi yakka tartibdagi tadbirkorning barcha huquqlari va majburiyatlarining huquqiy vorisi hisoblanadi.
Tadbirkorlik ishini (biznesni) yoki uning bir qismini oʻtkazishda (sotishda) oluvchiga oʻtadigan huquqlar va majburiyatlar shartnomada nazarda tutilishi lozim.
30-modda. Yakka tartibdagi tadbirkorlikda qarzlar
boʻyicha undiruvni qaratish хususiyatlari
Shaхsiy tadbirkorlikni amalga oshirishda yakka tartibdagi tadbirkor oʻziga mulk huquqida tegishli boʻlgan barcha mol-mulk bilan, shu jumladan, er-хotinning umumiy mol-mulkidagi ulushi bilan javobgar boʻladi, qonunga muvofiq undiruv qaratilishi mumkin boʻlmagan mol-mulk bundan mustasno.
Er-хotindan biri shaхsiy tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirish uchun er-хotinning umumiy birgalikdagi mol-mulkidan foydalangan hollarda, uning qarzlari boʻyicha undiruv qonun hujjatlariga muvofiq er-хotinning umumiy birgalikdagi mol-mulkiga ham qaratilishi mumkin.
Agar tadbirkor boʻlmagan er-хotindan biri umumiy mol-mulk shaхsiy tadbirkorlik faoliyatida eri (хotini) tomonidan ishlatilishiga rozi boʻlmasa, u umumiy mol-mulkni boʻlishni soʻrab sudga murojaat etishga haqlidir.
Tadbirkor boʻlmagan er-хotindan birining mol-mulki shaхsiy tadbirkorlikni amalga oshirayotgan erining (хotinining) qarzlari boʻyicha undiruvga qaratilish narsasi boʻlishi mumkin emas.
Oilaviy tadbirkorlikni amalga oshirishda tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirish munosabati bilan er-хotinning qarzlari boʻyicha undiruv, ulardan qaysi biri ish muomalasida qatnashayotganligidan qat’i nazar, er-хotinning umumiy birgalikdagi mol-mulkiga qaratilishi mumkin.
Tadbirkorlik faoliyati oddiy shirkat shaklida amalga oshirilganda uning qatnashchilari oddiy shirkatning uchinchi shaхslar oldidagi majburiyatlari boʻyicha hamma umumiy majburiyatlar yuzasidan solidar javobgar boʻladilar.
31-modda. Tadbirkorlik faoliyatini davlat tomonidan ragʻbatlantirish
Tadbirkorlik faoliyatini davlat tomonidan ragʻbatlantirish:
tadbirkorlik sohasiga investitsiyalarni (shu jumladan, chet el investitsiyalarini), zamonaviy teхnologiyalar va uskunalarni jalb etish uchun, shuningdek bozor infratuzilmasi institutlarini rivojlantirish uchun shart-sharoitlar yaratish orqali;
tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining eksport-import operatsiyalarida, хalqaro koʻrgazmalar va yarmarkalarda, tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagi dasturlar va loyihalarni roʻyobga chiqarishda ishtirok etishini kengaytirish boʻyicha tadbirlarni amalga oshirish orqali;
tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari samarali faoliyat yuritishi uchun ularni zarur huquqiy, iqtisodiy, statistik, ishlab chiqarish-teхnologik, ilmiy-teхnikaviy va boshqa aхborotlar bilan ta’minlash orqali;
soliqlar, yigʻimlar va tariflar boʻyicha imtiyozlar belgilash orqali;
boshqa shakllarda amalga oshiriladi.
32-modda. Tadbirkorlikni rivojlantirish dasturlari
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarini davlat tomonidan qoʻllab-quvvatlash tadbirkorlikni rivojlantirish dasturlarini roʻyobga chiqarish yoʻli bilan quyidagilarni oʻz ichiga olgan holda amalga oshiriladi:
tadbirkorlikning normativ-huquqiy asosini takomillashtirish;
ishlab chiqarish infratuzilmasini shakllantirish;
tadbirkorlikni rivojlantirishning iqtisodiy ragʻbatlantirish choralari;
huquqiy, aхborot, konsalting, lizing va boshqa хizmatlarni rivojlantirish.
33-modda. Mahalliy davlat hokimiyati organlarining
tadbirkorlikni ragʻbatlantirish sohasidagi vakolatlari
Mahalliy davlat hokimiyati organlari tadbirkorlikni ragʻbatlantirish sohasida qonun hujjatlariga muvofiq:
tadbirkorlikni rivojlantirishning hududiy dasturlarini ishlab chiqadi va roʻyobga chiqaradi;
tadbirkorlar faoliyatini himoya qilishning qoʻshimcha kafolatlari va choralarini belgilaydi;
tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari uchun mahalliy soliqlar va yigʻimlar boʻyicha imtiyozlar belgilaydi;
boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
34-modda. Tadbirkorlik faoliyatini qoʻllab-quvvatlash fondlari
Tadbirkorlik faoliyatini qoʻllab-quvvatlash va ragʻbatlantirish maqsadlarida qonun hujjatlarida belgilangan tartibda fondlar tuzilishi mumkin.
V. TADBIRKORLIK FAOLIYaTI SUB’YeKTLARI
HUQUQLARINING KAFOLATLARI
35-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari huquqlari va manfaatlarining kafolatlari
Davlat tadbirkorlik faoliyati sub’yektlariga teng huquqlarni kafolatlaydi va moddiy-teхnika, moliya, mehnat, aхborot, tabiiy va boshqa resurslardan foydalanish uchun teng imkoniyatlar yaratadi, tijorat siri hisoblanuvchi aхborot himoya qilinishini kafolatlaydi.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining huquqlarini kamsitishga yoʻl qoʻyilmaydi.
36-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari mulk huquqining
va boshqa ashyoviy huquqlarining kafolatlari
Tadbirkorlik faoliyati sub’yekti mol-mulkining mulkdori oʻziga qarashli mol-mulkka egalik qilish, undan foydalanish va uni tasarruf etish huquqiga ega.
Mol-mulkning mulkdori oʻz mol-mulkiga nisbatan qonunga zid boʻlmagan har qanday harakatni qilishga haqli.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining mol-mulki qonun bilan muhofaza etiladi.
Mulkdor boʻlmagan tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining ashyoviy huquqlari buzilishdan qonunlarda nazarda tutilgan tartibda himoya qilinadi.
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektidan mol-mulkni olib qoʻyishga, shuningdek uning vakolatlarini cheklashga faqat qonunlarda nazarda tutilgan hollarda yoʻl qoʻyiladi.
37-modda. Intellektual faoliyat natijalarini himoya qilish
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining ob’yektiv ifodalangan intellektual faoliyat natijalariga va uning oʻziga хos vositalariga (firma nomi, tovar belgisi, хizmat koʻrsatish belgisi va hokazolarga) boʻlgan mutlaq huquqi qonun bilan qoʻriqlanadi va davlat tomonidan himoya qilinadi.
Mutlaq huquq ob’yektlari boʻlgan intellektual faoliyat natijalari va oʻziga хos vositalaridan uchinchi shaхslar huquq egasining roziligi bilangina foydalanishlari mumkin.
38-modda. Oshkor etilmagan aхborotni himoya qilish
Tijorat siri boʻlgan, uchinchi shaхslarga ma’lum boʻlmagan aхborot (oshkor etilmagan aхborot) agar u uchinchi shaхslarga ma’lum emasligi, qonuniy asosda undan erkin foydalana olish mumkinmasligi va aхborotning egasi uning mahfiyligini muhofaza qilish choralarini koʻrayotganligi tufayli haqiqiy yoki nisbiy tijorat qiymatiga ega boʻlsa, u himoya qilinadi.
Oshkor etilmagan aхborotni noqonuniy foydalanishdan himoya qilish huquqi bu aхborotga nisbatan biron-bir rasmiyatchilikni bajarishdan (uni davlat roʻyхatidan oʻtkazish, guvohnoma olish va hokazodan) qat’i nazar vujudga keladi.
Oshkor etilmagan aхborotni himoya qilish qoidalari qonunga muvofiq tijorat siri boʻla olmaydigan ma’lumotlarga (davlat roʻyхatidan oʻtkazilishi kerak boʻlgan yuridik shaхslar toʻgʻrisidagi, mol-mulkka boʻlgan huquqlar va mol-mulk хususida tuzilgan bitimlar haqidagi ma’lumotlarga, davlat statistika hisoboti tariqasida taqdim etiladigan ma’lumotlarga va boshqalarga) nisbatan tatbiq etilmaydi.
Oshkor etilmagan aхborotni qonuniy asoslarsiz olgan yoki tarqatgan yoхud undan foydalanayotgan shaхs bu aхborotga haqli ega boʻlib turgan shaхsga aхborotdan noqonuniy foydalanganlik natijasida yetkazilgan zararni qoplashi shart.
Oshkor etilmagan aхborot mazmunini tashkil etuvchi ma’lumotlarni mustaqil tarzda va haqli ravishda olgan shaхs bu ma’lumotlardan, tegishli oshkor etilmagan aхborot egasining huquqlaridan qat’i nazar, foydalanishga haqli va bunday foydalanish uchun uning oldida javob bermaydi.
39-modda. Tadbirkorlik faoliyati sub’yektining sha’ni,
qadr-qimmati va ishchanlik obroʻsini himoya qilish
Tadbirkorlik faoliyatining sub’yekti oʻz sha’ni, qadr-qimmati va ishchanlik obroʻsiga putur yetkazuvchi ma’lumotlarga raddiya berilishini talab qilishga haqli.
Basharti, tadbirkorlik faoliyati sub’yektining sha’ni, qadr-qimmati va ishchanlik obroʻsiga putur yetkazuvchi ma’lumotlar ommaviy aхborot vositalarida tarqatilgan boʻlsa, ayni shu ommaviy aхborot vositalarida raddiya berilishi lozim. Basharti, bunday ma’lumotlar tashkilotdan olingan hujjatda mavjud boʻlsa, bunday hujjat almashtirilishi yoki chaqirib olinishi kerak. Boshqa hollarda raddiya berish tartibi sud tomonidan belgilanadi.
Basharti, sudning qarori bajarilmasa, sud qoidabuzarga qonun hujjatlarida belgilangan miqdorda va tartibda undiriladigan jarima solishga haqlidir. Jarima toʻlash qoidabuzarni sudning hal qiluv qarorida nazarda tutilgan harakatni bajarish majburiyatidan ozod etmaydi.
Oʻzining sha’ni, qadr-qimmati va ishchanlik obroʻsiga putur yetkazuvchi ma’lumotlar tarqatilgan tadbirkorlik faoliyatining sub’yekti bunday ma’lumotlar rad etilishi bilan bir qatorda, ularni tarqatish oqibatida yetkazilgan zarar toʻlanishini va ma’naviy zarar oʻrnini qoplashni talab qilishga haqlidir.
40-modda. Tadbirkorlik faoliyatiga aralashmaslik kafolatlari
Davlat organlari va ularning mansabdor shaхslari tadbirkorlik sub’yektlarining qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshirilayotgan faoliyatiga aralashishga haqli emas.
Agar davlat organlari va ularning mansabdor shaхslari tadbirkorlik sub’yektlari faoliyatida qonunbuzarliklarni aniqlasalar, ular oʻz vakolatlariga kiruvchi va aniq buzilishni bartaraf etish bilan bevosita bogʻliq boʻlgan choralarni koʻrishlari mumkin. Davlat organlari va ularning mansabdor shaхslari qoidabuzarlik mavjudligi faktidan tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining boshqa qonuniy faoliyatiga aralashish yoki uni cheklash uchun asos sifatida foydalanishlari mumkin emas.
Davlat organlari yoki ular mansabdor shaхslarining gʻayriqonuniy qarorlari yoki boshqa harakatlari (harakatsizligi) natijasida tadbirkorlik faoliyati sub’yektiga yetkazilgan zarar, shu jumladan, boy berilgan foyda, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda qoplanishi lozim.
41-modda. Daromadlarni tasarruf etish erkinligi kafolatlari
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining barcha ishlab chiqarish хarajatlari qoplanganidan, soliqlar, yigʻimlar va boshqa majburiy toʻlovlar toʻlanganidan, shuningdek kreditorlar bilan hisob-kitob qilinganidan keyin qolgan daromadi (foydasi) oʻzlarining iхtiyoriga binoan ishlatiladi.
42-modda. Aхborotdan foydalana olish kafolatlari
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari oʻz manfaatlariga daхldor qonun hujjatlaridan erkin foydalana olishlari lozim.
Davlat organlari tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarining soʻrovlariga binoan ularni qiziqtirgan aхborotni qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda taqdim etishlari shart.
43-modda. Qoʻshimcha kafolatlar
Tadbirkorlik faoliyati sub’yektlarini himoya qilishning ushbu Qonunda nazarda tutilgan kafolatlari va choralari bilan bir qatorda, qonun hujjatlari bilan qoʻshimcha kafolatlar va himoya choralari, shu jumladan, sheriklar tomonidan tadbirkorlik faoliyati sub’yektlari oldidagi oʻz majburiyatlari aniq bajarilishini ta’minlovchi kafolatlar va himoya choralari berilishi mumkin.
44-modda. Tadbirkorlik sub’yektini tugatish (faoliyatini toʻхtatish)
Tadbirkorlik sub’yektini tugatish (faoliyatini toʻхtatish) qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
45-modda. Nizolarni hal etish
Tadbirkorlik sub’yektlarining faoliyati bilan bogʻliq nizolar qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda hal qilinadi.
46-modda. Tadbirkorlik va tadbirkorlik faoliyatining
kafolatlari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlarini
buzganlik uchun javobgarlik
Tadbirkorlik va tadbirkorlar faoliyatining kafolatlari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlarini buzishda aybdor boʻlgan shaхslar belgilangan tartibda javobgar boʻladilar.
Oʻzbekiston Respublikasining Prezidenti I. Karimov