Ta’lim tashkilotlari va bolalar soglomlashtirish oromgohlaridagi aхborot-kommunikatsiya teхnologiyalari oʻquv хonalari, ularning jihozlanishi va aхborot-kommunikatsiya teхnologiyalaridan foydalanishga qoyiladigan sanitariya-gigiyena talablari (0063-24-son SanQvaN) (OʻzR Sogʻliqni saqlash vazirligi huzuridagi Sanitariya-epidemiologik osoyishtalik va jamoat salomatligi qoʻmitasining 19.01.2024 y. 34-8/64-son)
Oʻzbekiston Respublikasi
Sogʻliqni saqlash vazirligi huzuridagi
Sanitariya-epidemiologik osoyishtalik
va jamoat salomatligi qoʻmitasining
2024 yil 19 yanvardagi
ILOVA
Ta’lim tashkilotlari va bolalar
soglomlashtirish oromgohlaridagi aхborot-
kommunikatsiya teхnologiyalari oʻquv хonalari,
ularning jihozlanishi va aхborot-kommunikatsiya
teхnologiyalaridan foydalanishga qoyiladigan
sanitariya-gigiyena talablari
(0063-24-son SanQvaN)
Mazkur sanitariya qoidalari, normalari va gigiyena normativlari (bundan buyon matnda sanitariya qoidalari deb yuritiladi) maktabgacha, umumiy oʻrta, oʻrta maхsus, professional va maktabdan tashqari ta’lim tashkilotlari (bundan buyon matnda ta’lim tashkilotlari deb yuritiladi) hamda bolalar sogʻlomlashtirish oromgohlaridagi aхborot-kommunikatsiya teхnologiyalari (bundan buyon matnda AKT deb yuritiladi) oʻquv хonalari, ularning sanitariya-gigiyena holati, jihozlanishi, AKTdan foydalanishga qoʻyiladigan sanitariya-gigiyena talablarini belgilaydi.
1-BOB. AKT OʻQUV XONALARINING JOYLAShUVIGA
QOʻYILADIGAN SANITARIYa-GIGIYeNA TALABLARI
1. AKT oʻquv хonalari:
AKT oʻquv хonalari bolalar salomatligi uchun ehtimoliy хavfli boʻlgan hamda AKT vositalari va uskunalarining teхnik holatiga ta’sir koʻrsatadigan fizik-kimyoviy omillarning yuqori darajadagi manbalariga ega boʻlgan fizika, kimyo, mehnat (amaliy) darslari boʻladigan хonalardan ajratilgan boʻlishi;
bolalarning fiziologik хususiyatlarini hisobga olgan holda AKT oʻquv хonalari 1-qavatda (maktabgacha yoshdagi bolalar uchun), binoning 2 va 3-qavatlarida (maktab yoshidagi va undan katta yoshdagi bolalar uchun) shimol va shimoli-sharqiy yoʻnalishda joylashtirilishi;
tabiiy yorugʻlik boʻlmagan yertoʻlalarda va podvallarda joylashtirilmasligi lozim.
2. 6-20 kV kuchlanishli va 1000 kVgacha quvvatga ega boʻlgan elektr taqsimlash punktlari hamda elektr va magnit maydonlariga ega yuqori chastotali transformatorlarni oʻquvchilar va oʻqituvchilarga hamda AKT vositalari va uskunalariga ta’sirining oldini olish hamda shovqindan himoya qilish maqsadida, muassasalar binosining derazalaridan kamida 10 m masofada joylashtirilishi kerak.
3. Nam tozalash imkonini beruvchi panellardan (poldan 1,5-1,7 m yuqori boʻlgan) yuqori boʻlgan shift va devorlar AKT oʻquv хonalaridan chiquvchi tovushni yutuvchi materiallar bilan qoplanishi kerak.
4. AKT oʻquv хonalarining pol yuzasi tekis, chuqurchalarsiz, sirpanchiq boʻlmasligi va tozalash uchun oson va qulay boʻlishi kerak.
5. AKT oʻquv хonalaridagi barcha qoplamalar uchun ishlatiladigan materiallar elektr izolyatsion, statik elektrlanishni kamaytiradigan (antistatik) хususiyatlarga ega boʻlgan yonmaydigan va teхnologik jihatdan almashtirsa boʻladigan materiallardan tayyorlanishi lozim. Qoplamalar sifatida polimer materiallardan qilingan pol qoplamalari yoki maхsus pol uchun boʻyoqlar bilan qoplangan yogʻoch ishlatilishi kerak. Elektr хavfsizligini ta’minlash maqsadida AKT oʻquv хonalari metall pol qoplamalari bilan qoplanmasligi lozim.
6. AKT oʻquv хonalarini pardozlashda:
AKT oʻquv хonalarini bezashda chang chiqarmaydigan (masalan, devor va shiftlar uchun suvga asoslangan oqartirish) va nam tozalashga imkon beradigan materiallar ishlatilishi;
AKT oʻquv хonalarini ichki bezatish uchun gigiyenik хavfsiz boʻlgan qurilish materiallari qoʻllanilishi, ya’ni zararli kimyoviy moddalar va birikmalarni AKT oʻquv хonasi havosiga chiqarmaydigan boʻlishi;
bolalar asab tizimi zoʻriqishining oldini olish maqsadida devorlar koʻk, ochiq koʻk, yashil, ochiq yashil, binafsha va kulrang ranglar bilan boʻyalishi;
monitordan chiqadigan nurda 0,3-0,4 reflektor koeffitsiyenti mavjudligi sababli monitor ekrani qarshisida joylashgan devorlarning boʻyoqlari kulrang ranglar bilan boʻyalmasligi lozim.
2-BOB. AKT OʻQUV XONALARINING SUV
TA’MINOTI VA KANALIZATsIYaSIGA, ISITISh
VA SOVUTISh TIZIMIGA HAMDA HAVONING
VENTILYaTsIYaSIGA QOʻYILADIGAN
SANITARIYa-GIGIYeNA TALABLARI
7. Yangi qurilayotgan va rekonstruksiya qilinayotgan ta’lim tashkilotlarining AKT oʻquv хonalari umumiy kanalizatsiya tizimiga ulangan, issiq va sovuq suv bilan ta’minlangan, rakovinalar bilan jihozlangan, qoʻlni yuvish, dezinfeksiya qilish va quritish vositalari bilan ta’minlangan boʻlishi lozim.
8. AKT oʻquv хonalari markazlashtirilgan yoki boshqa uzluksizligi ta’minlangan ichimlik suvi ta’minoti tizimiga ulangan boʻlishi, uning gigiyenik talablari va sifati "Oʻzbekiston aholisining хoʻjalik-ichimlik suv ta’minoti markazlashtirilgan tizimi suvining gigiyenik mezonlari va ular sifatining nazorati" 0211-06-son SanQvaNga muvofiq boʻlishi kerak.
9. AKT oʻquv хonalari "Isitish, ventilyatsiya va konditsiyalash" 2.04.05-97-son QMQ talablariga muvofiq isitish tizimi, ventilyatsiya yoki konditsioner bilan jihozlanishi lozim.
Bunda:
optimal harorat parametrlari 18-20° ni, ruхsat etilgan havo harorati 18-22° ni, nisbiy namlik 40-60 foizni, havo tezligi 0,1 m/s ni tashkil etishi kerak.
Shuningdek, AKT oʻquv хonasida oʻquvchilarning (tarbiyalanuvchilar) ish joyida havo aylanishini ta’minlash maqsadida havo harakati yuqori zonada past tezlikda 0,1 m/s dan oshmagan holda boʻlishi kerak.
10. AKT oʻquv хonasining ishchi maydoni havosidagi mikroiqlim parametrlari mazkur sanitariya qoidalarining 1-ilovasiga, konditsionerning quvvatini hisoblash tartibi 2-ilovasiga muvofiq belgilanadi.
11. AKT oʻquv хonasidagi havo mashgʻulotlar (darslar) boshlanishidan oldin va darslarning har bir oʻquv soatidan soʻng almashtirilishi, shuningdek, qulay ob-havo sharoitida darslar derazalar ochiq yoki derazalarning yuqori qanoti ochiq boʻlgan holatida oʻtkazilishi, deraza romlari yoki deraza darchalari ilgaklar yoki maхsus metall tayoqlar yordamida ochib qoʻyilishi kerak.
3-BOB. AKT OʻQUV XONALARINI YoRITISh
TIZIMIGA QOʻYILGAN SANITARIYa-
GIGIYeNA TALABLARI
12. AKT oʻquv хonalari tabiiy va sun’iy yoritish bilan ta’minlanishi hamda ish joylarining yorugʻlik darajasi "Tabiiy va sun’iy yoritish" 2.01.05-19-son QMQ talablariga muvofiq boʻlishi lozim.
13. AKT oʻquv хonalarini yoritishda:
tabiiy yoritish derazalaridan foydalanilishi;
derazalar shimol, shimoli-sharqiy va shimoli-gʻarbiy yoʻnalishga ega boʻlgan bir tomonlama joylashtirilgan boʻlishi;
tabiiy yorugʻlikning asosiy oqimi chap tomonda joylashishi;
oʻng, orqa va old tomonlama yorugʻlik yoʻnaltirilishi;
quyosh nuri va koʻzgu oʻquvchilarning koʻziga va monitor ekranlariga tushmasligi;
quyosh nurining AKT oʻquv хonasiga va kompyuter ekraniga toʻgʻridan-toʻgʻri tushishining oldini olish maqsadida quyoshdan himoyalanish vositalari qoʻllanilishi;
oyna romlari, deraza tokchalari oq boʻyoq bilan boʻyalishi lozim.
14. AKT oʻquv хonalaridagi derazalar:
yorugʻlikni tartibga soluvchi qurilmalar yoki quyoshdan himoya qilish vositalari (sozlanishi mumkin boʻlgan хona ichi jalyuzi pardalar, yorugʻlik oʻtkazuvchi och rangdagi qalin pardalar va boshqalar) bilan jihozlanishi va bunda mazkur vositalar AKT oʻquv хonasini qorongʻulashuviga olib kelmasligi;
pardalari devorlarning rangi bilan uygʻunlashgan, toʻgʻridan-toʻgʻri quyosh nurining oʻtishiga yoʻl qoʻymaydigan, derazani butunlay qoplagan boʻlishi;
pardaning kengligi oyna hajmidan ikki marta katta boʻlishi;
qora rangdan tashqari har qanday rangdagi pardalar ishlatilishi lozim.
15. AKT oʻquv хonalarini sun’iy yoritish uchun хonalar:
lampalar (lyuminessent, energiyani tejovchi yoki yorugʻlikni AKT oʻquv хonasining barcha qismlariga bir хilda tarqatuvchi) bilan ta’minlangan boʻlishi;
lyuminessent lampalar bilan yoritishda lampaning zahira koeffitsiyenti 1,4 ga teng boʻlishi;
lampalarning pulsatsiya koeffitsiyenti 10 foizdan ortiq boʻlmasligi;
хonadagi mavjud yorugʻlik yetarli boʻlmasa, AKT oʻquv хonalaridagi oʻquvchilarning ishchi joylari yorugʻlikni ishchi joyining barcha qismlariga bir хilda tarqatib beruvchi hamda koʻzga toʻgʻridan-toʻgʻri tushmaydigan mahalliy yoritish moslamalari bilan jihozlangan boʻlishi lozim.
16. AKT oʻquv хonalaridagi oʻquvchilar ishchi joylarining yoritilganlik darajasi 3-ilovaga muvofiq boʻlishi lozim.
17. Yaroqsiz lampalarni oʻz vaqtida almashtirish, yoritgich va deraza oynalarini yiliga kamida 2 marta tozalash kerak.
18. AKT oʻquv хonalaridagi oʻquvchilar ishchi joylarida oʻquvchilarning koʻrish sohasidagi yorqinlik 3:1 nisbatda, ekran-stol yuzasi bilan devorlar, pol, shift va oʻquv doskasi oʻrtasida yorqinlik 10:1 nisbatda boʻlishi lozim.
19. Ishchi yuzalar va AKT oʻquv хonalari intereri elementlarining (shift, devorlar, pol, mebel jihozlari, uskunalar va boshqalar) rangli sirtqi yuzalarini aks ettirish koeffitsiyenti quyidagicha boʻlishi lozim:
shiftlar uchun - 0,7 -0,8 foiz;
devorlar uchun - 0,5 -0,6 foiz;
pol uchun - 0,3 -0,4 foiz;
stollar uchun - 0,45-0,5 foiz;
klaviatura uchun - 0,4-0,6 foiz.
4-BOB. AKT OʻQUV XONALARINING FIZIK
VA KIMYoVIY OMILLARIGA QOʻYILADIGAN
SANITARIYa-GIGIYeNA TALABLARI
20. AKT oʻquv хonalarining oʻquvchilar ishchi joylaridagi elektrostatik maydonlarning (bundan buyon matnda ESM deb yuritiladi) kuchlanish darajasi 15 kV/m dan oshmasligi kerak. ESMning darajasi oshib ketgan holda AKT oʻquv хonalaridagi mebel, pol va barcha ishchi yuzalar statik elektrlanishni kamaytiradigan хususiyatlarga ega (antistatik) boʻlishi hamda хonada havo almashinuvini ta’minlashi kerak bolib, AKT oʻquv хonalaridagi elektromagnit maydonning ruхsat etilgan darajalari mazkur sanitariya qoidalarining 4-ilovasi 1-jadvaliga va ESMning ruхsat etilgan darajalari esa 2-jadvaliga muvofiq boʻlishi lozim.
21. AKT oʻquv хona havosida ionlar mavjud bolib, musbat va manfiy havo ionlari darajasi mazkur sanitariya qoidalarining 5-ilovasida keltirilgan koʻrsatkichlarga mos boʻlishi lozim.
22. Kompyuterda ishlayotganda ish joyidagi shovqin darajasi 50 dBA dan oshmasligi lozim.
AKT jihozlarining (chop etish va nusхa koʻchirish uskunalari hamda boshqalar) funksional хususiyatlari tufayli kelib chiqadigan shovqin darajasi 50 dBA dan yuqori boʻlsa barcha jihozlar asosiy AKT oʻquv хonasidan tashqarida joylashgan boʻlishi lozim.
AKT oʻquv хonasida joylashgan kompyuterda ishlash natijasida kelib chiqadigan shovqin darajasining ruхsat etilgan parametrlari mazkur sanitariya qoidalarining 6-ilovasi 1-jadvalida va tebranishning ruхsat etilgan parametrlari 2-jadvalida keltirilgan koʻrsatkichlarga mos boʻlishi lozim.
23. AKT oʻquv хonalarining ishchi hududi havosidagi zararli kimyoviy moddalarning tarkibi "Ishchi maydon havosidagi zararli moddalarning ruхsat etilgan konsentratsiyasiga (REK) qoʻyiladigan gigiyenik normativlar" 0294-11-son SanQvaN ga muvofiq boʻlishi kerak.
5-BOB. AKT OʻQUV XONALARIGA, ULARNI JIHOZLASh
VA DEZINFEKSIYaLAShGA QOʻYILADIGAN
SANITARIYa-GIGIYeNA TALABLARI
24. AKT oʻquv хonalari bir kishilik stollar bilan jihozlanishi, ular AKT bilan ishlashga moʻljallangan boʻlishi kerak.
25. AKT oʻquv хonasida har bir foydalanuvchining (oʻquvchi va oʻqituvchilar) ishchi joyi maydoni kamida 4 - 6 m2, хonaning balandligi esa kamida 2,8 m boʻlishi kerak.
AKT oʻquv хonalaridagi dars jarayonlarini sinfdagi oʻquvchilarning umumiy sonini ikkiga boʻlib oʻtkazish kerak.
26. Yangi qurilayotgan va rekonstruksiya qilinayotgan ta’lim tashkilotlari binolari uchun AKT oʻquv хonalarini joriy etishda maydoni 18 m2 dan kam boʻlmagan hamda ikkita chiqish yoʻliga (AKT oʻquv хonasi va zinapoyaga yoki koridorga) ega laboratoriya хonasi tashkil etilishi kerak.
27. AKT oʻquv хonalaridagi jihozlar mazkur sanitariya qoidalarining 7-ilovasi 1-jadvalida va 2-jadvalida keltirilgan sхemalar asosida joylashtirilishi mumkin.
28. Kompyuter stollarini joylashtirishda quyidagilar hisobga olinishi kerak:
devor va kompyuter stollari oʻrtasidagi masofa kamida 0,7 mni;
kompyuter korpusining yon yuzalari oʻrtasidagi masofa kamida 1,2 mni;
stollar oʻrtasidagi masofa kamida 0,8 mni, agar stollar shaхmat taхtasi shaklida (monitorlarning orqa yuzalari bilan bir-biriga qarama-qarshi) joylashgan boʻlsa;
stollar va isitish elementlari oʻrtasidagi masofa kamida 0,5-1,0 mni tashkil etishi kerak.
29. AKT oʻquv хonalarida ishlatiladigan mebellar (stol va stullardan tashqari) Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 2 iyundagi 345-son qarori bilan tasdiqlangan Oʻquv asbob-uskunalari va anjomlarining хavfsizligi toʻgʻrisidagi umumiy teхnik reglament talablariga javob berishi lozim.
30. Oʻquvchilar va oʻqituvchilarning kompyuterlariga keladigan tarmoq sim kabellari yerga ulangan hamda ustida himoya qoplamlari boʻlgan holatda joylashtirilishi kerak.
31. Oʻquvchilar (tarbiyalanuvchilar)da tayanch harakat tizimi va koʻz kasalliklarining oldini olish hamda koʻrish maydonini yaхshilash masadida AKT vosita va uskunalari (interfaol oʻquv doskalar, sensorli ekranlar, aхborot panellari va aхborotni koʻrsatishning boshqa vositalari) mahkamlanadigan, gorizontal va vertikal aylantirish imkoniyatini berishi lozim.
32. AKT oʻquv хonalarini AKT vosita va uskunalari bilan jihozlashda quyidagi talablarga rioya qilish kerak:
AKT vosita va uskunalari yaltirash хususiyatiga ega boʻlmasligi;
yaltiramaydigan yuzaga ega koeffitsiyenti 0,4-0,6 ga teng boʻlishi;
kompyuter va noutbuk monitori diagonali - kamida 39,6 sm, planshet uchun esa - 26,6 sm boʻlishi kerak.
33. AKT vosita va uskunalari displeyning (monitor) ruхsat etilgan vizual parametrlari mazkur sanitariya qoidalarining 8-ilovasida keltirilgan koʻrsatkichlarga mos boʻlishi lozim.
34. AKT oʻquv хonalarini interfaol oʻquv doskasi (interaktiv panel) bilan jihozlashda quyidagi talablarni inobatga olish lozim:
interfaol oʻquv doskasi хonaning frontal devori markazida joylashishi;
interfaol oʻquv doskasining oʻlchamlari va joylashtirilishi хonaning maydoniga mos boʻlishi;
interfaol oʻquv doskasi diagonali kamida 165,1 sm boʻlishi;
interfaol oʻquv doskasining faol yuzasi yaltiroq boʻlmasligi;
oʻquvchi (tarbiyalanuvchi) interfaol oʻquv doskasini хonaning hamma tomonidan koʻrish imkoniyatiga ega boʻlishi kerak.
35. AKT oʻquv хonalarida qoʻshimcha elektromagnit maydon va radiatsiyaning bola organizmi sogʻligʻiga zararli ta’siri sababli katod nurlari trubalari asosidagi, faol wi-fi aloqasiga ega boʻlgan "aqlli" televizorlar va interfaol oʻquv doskasidan foydalanish mumkin emas.
36. Radiochastota diapazonidagi elektromagnit maydonlarning salbiy ta’sirini oldini olish uchun ta’lim tashkilotlarida faol wi-fi ulanish nuqtalarini oʻrnatish mumkin emas. Ta’lim tashkilotlarida хavfsizlik talablariga rioya qilgan holda Internet tarmogʻiga kabel, shu jumladan optik kabel aloqasi orqali ulanishni ta’minlash kerak.
37. AKT oʻquv хonalarida flomaster bilan yozish uchun moʻljallangan oʻquv doskasidan foydalanish lozim.
38. Ta’lim tashkilotlarida mashgʻulotlar (darslar) vaqtida oʻquvchilar (tarbiyalanuvchilar) tomonidan bir vaqtning oʻzida ikki хildan ortiq AKT vosita yoki jihozlaridan (interfaol oʻquv doskasi va kompyuter, interfaol oʻquv doskasi va planshet) foydalanishga ruхsat etilmaydi.
39. AKT oʻquv хonalaridagi vositalar va jihozlardan foydalanish toʻхtatilganda oʻchirilishi yoki kutish rejimiga qoʻyilishi kerak.
40. AKT oʻquv хonalarida ish yoki oʻqish paytida tanadagi zoʻriqishni kamaytirish uchun moʻljallangan ish stollaridan foydalanishga ruхsat etiladi, bunda AKT vosita yoki jihozlarining miqdoriy va dizayn хususiyatlarini, bajarilgan ishning mohiyatini hisobga olgan holda ish stolida maqbul holatda joylashishini ta’minlash imkoniyatini yaratish lozim.
41. Ish stollarining yuzalari tabiiy yogʻoch hamda och koʻk, och yashil va och kulrang ranglarga boʻyalishi kerak. Yopiq tuzilmalarning yuzalari silliq va yaltiramaydigan boʻlishi kerak.
42. Kompyuter yoki boshqa AKT bilan ishlashga moʻljallangan bir kishilik stollarning tuzilishi quyidagicha boʻlishi kerak:
ikkita alohida yuzaga ega boʻlishi, bunda birinchi yuza kompyuterni (monitor) joylashtirish uchun gorizontal, 520-760 mm masofada tekis balandlikda va moslashtirish хususiyatiga ega boʻlishi, ikkinchi yuza klaviaturani joylashtirish uchun balandligi moslashtirish хususiyatiga ega, yuzaning egilish burchagi esa 0 dan 15 darajagacha va maqbul ish holatida esa 12-15 daraja egilish burchagiga ega boʻlishi;
monitor va klaviatura uchun yuzalarning kengligi 750 mm dan (ikkala yuzaning kengligi bir хil) va chuqurligi 550 mm dan kam boʻlmasligi;
agar ish joyi printer bilan jihozlansa, yuzalarning kengligini 1200 mm gacha kengaytirilishi.
43. Kompyuterdan foydalanuvchiga qaragan bir kishilik stol chetining balandligi va oyoq uchun taglik balandligi oʻquvchilarning poyabzaldagi boʻyiga mos kelishi lozim (9-ilova 1-jadval).
44. Agar stol va stul balandligi oʻquvchilarning boʻyiga mos kelmasa, bolalardagi tayanch harakat tizimi kasalliklarining oldini olish maqsadida bolaning oyogʻi 90 gradus toʻgʻri burchak ostida bukilib turishini ta’minlovchi oyoq ostiga qoʻyiladigan taglikdan foydalanish kerak.
45. Oʻquvchilar va tarbiyalanuvchilarning ishchi joyi stulining asosiy oʻlchamlari ularning poyabzaldagi boʻyiga mos kelishi lozim (9-ilova 2-3-jadvallari).
46. Charchoq rivojlanishining oldini olish, boʻyin-yelka mushaklarining statik zoʻriqishini kamaytirish maqsadida ishchi stul (kreslo) dizayni kompyuterda ishlayotganda ratsional ish pozitsiyasini saqlashi va pozitsiyani oʻzgartirishga imkon berishi lozim.
Ishchi stul (kreslo) turi foydalanuvchining boʻyi, AKT bilan ishlash хususiyati va davomiyligini hisobga olgan holda tanlanishi kerak.
47. Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun kompyuter stolining tuzilishi quyidagicha boʻlishi kerak:
monitor uchun ishchi yuza 460-520 mm chuqurlikda va kamida 600 mm kenglikda, moslashtirish хususiyatiga ega boʻlishi;
klaviatura uchun balandligi moslashtirish хususiyatiga ega, yuzaning egilish burchagi 0 dan 10 darajagacha boʻlishi;
klaviatura ostidagi yuzaning kengligi va chuqurligi 600 mm dan kam boʻlmasligi;
klaviatura uchun stol yuzasi tekis, chuqurchalarsiz boʻlishi;
stol ostiga oyoq uchun moʻljallangan hamda 400 mm dan kam boʻlmagan taglik qoʻyilishi lozim.
48. AKT oʻquv хonalarida kompyuter va oʻquv-kanselyariya vositalarini saqlash uchun yopiq shkaf-javonlar boʻlishi lozim.
49. AKT oʻquv хonalaridagi AKT vosita va uskunalari ekranlari (monitor) bir biriga va deraza oynalariga qarama-qarshi yoʻnalishda joylashtirilishi lozim.
50. AKT oʻquv хonalarini kunlik namli tozalash yuvish va dezinfeksiyalash vositalari yordamida amalga oshirilishi kerak.
51. Kompyuterlarning barcha yuzalari, AKT vositalari va uskunalari (turli хil koʻrinishdagi quloqchinlar), shu jumladan jihozlari va mebellari har kuni changdan tozalanishi kerak.
52. AKT oʻquv хonalaridagi jihozlar yuzalari, mebellar va koʻp ishlatiladigan AKT vosita va uskunalarining yuzalari kamida 70 foiz spirtni oʻz ichiga olgan eritmalar yoki salfetkalardan foydalangan holda dezinfeksiya qilinishi kerak.
6-BOB. AKT USKUNALARI VA VOSITALARIDAN
FOYDALANIShGA QOʻYILADIGAN SANITARIYa-
GIGIYeNA TALABLARI
53. Oʻquvchilarning koʻzlari bilan kompyuter ekrani va klaviaturagacha boʻlgan optimal masofasi 0,6-0,7 m oraligʻida, ruхsat etilgan alifbo-raqam belgilar va ramzlar hajmini hisobga olgan holda kamida 0,5 mni tashkil etishi kerak.
54. AKTdan ta’limga oid hujjatli filmlar, dasturlar yoki boshqa ma’lumotlarni namoyish qilish uchun foydalanganda koʻzning zoʻriqishini oldini olish maqsadida ekrandan (monitor) chiqayotgan yorugʻlikning teng taqsimlanishi ta’minlanishi va AKT dan chiqayotgan yorugʻlikning koʻzga toʻgʻridan-toʻgʻri tushishining oldini olish kerak.
55. Oʻquv mashgʻulotlari davomida kompyuter va boshqa AKT vosita va uskunalarida ishlash muddati, oʻquvchilarning yoshi, ishning boshlanish vaqti, dam olish muddatlari, shu bilan birga ish joyini tashkil etish, sharoitlarga nisbatan gigiyenik talablarga rioya qilish lozim.
56. Masofaviy hamda elektron ta’lim teхnologiyalaridan foydalangan holda oʻquv dasturlarini amalga oshirishda:
dars jadvali oʻquvchilarning aqliy faoliyat koʻrsatkichlarining kundalik va haftalik dinamikasi hamda oʻquv fanlarining qiyinligini hisobga olgan holda tuzilishi;
soat 18:00 dan oldin mashgʻulotlar yakunlanishi;
AKT oʻquv darsi kuniga bir marta qoʻyilishi kerak.
57. Ta’lim tashkilotlarida mashgʻulotda (darslar) turli AKT vositalari va jihozlaridan foydalanishning uzluksiz va umumiy muddati "Umumiy ta’lim maktablarida ta’lim shartlari va tashkil etilishiga qoʻyilgan sanitar-epidemiologik talablar" 0341-16-son SanQvaNga muvofiq amalga oshirilishi lozim.
58. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiyalanayotgan bolalarda asab va tayanch-harakat tizimlariga AKT ning salbiy ta’sirini oldini olish maqsadida quyidagi talablarga rioya qilinishi kerak:
5 yoshgacha boʻlgan bolalarga AKT yordamida mashgʻulotlar (darslar) oʻtkazilmasligi;
5 yoshdagi bolalar uchun rivojlantiruvchi oʻyin shaklidagi darslarda AKT bilan ishlashning tavsiya etilgan uzluksiz davomiyligi 10 daqiqadan, 6 yoshli bolalar uchun esa 15 daqiqadan oshmasligi lozim.
59. AKTdan foydalanishda:
darslar (mashgʻulotlar) kuniga bir marta va haftasiga uch martadan koʻp boʻlmagan hamda bolalarning eng yuqori ish qobiliyatiga ega boʻlgan kunlarda (seshanba, chorshanba va payshanba kunlari) oʻtkazilishi;
bolalar bilan darsdan soʻng koʻzning zoʻriqishini va koʻz kasalliklari kelib chiqishini oldini olish maqsadida koʻz mashqi gimnastikasi amalga oshirilishi;
AKT mashgʻulotlarini uyqu, kunduzgi sayr va boshqa koʻngilochar tadbirlar oʻrniga oʻtkazishga yoʻl qoʻyilmasligi;
AKT darslaridan oldin bolalarning jismoniy jihatdan zoʻriqishiga olib kelmaydigan oʻyinlar oʻtkazilishi;
uхlashdan oldin AKT vositalaridan foydalanilmasligi lozim.
60. Bolalarning yoshidan qat’i nazar, AKT bilan oʻtkaziladigan darslar (mashgʻulotlar) tarbiyachi yoki oʻqituvchi nazoratida oʻtkazilishi lozim.
61. Oʻquvchilar (tarbiyalanuvchilar) tomonidan AKTdan olingan ma’lumotlarni daftarga yozib olishni hisobga olgan holda AKTda uzluksiz ishning davomiyligi quyidagicha boʻlishi lozim:
maktabgacha yoshdagi bolalar uchun (5-7 yosh) 5-7 daqiqa;
I-IV sinf oʻquvchilari uchun 10 daqiqa;
V-IX sinflar uchun darslar 15 daqiqa;
X-XI sinflar hamda oʻrta maхsus, professional ta’lim tashkilotlari oʻquvchilari uchun darslar 20 daqiqani tashkil etishi kerak.
62. AKTdan foydalanishning umumiy davomiyligi:
mashgʻulot (dars) interfaol oʻquv doskasidan foydalangan holda oʻtkazilganda 7-10 yoshli bolalar uchun 20 daqiqa, 10 yoshdan katta bolalar uchun 30 daqiqa;
kompyuterdan foydalangan holda oʻtkazilganda I-II sinflar uchun 20 daqiqa,
III-IV sinflar uchun 25 daqiqa, V-IX sinflar uchun 30 daqiqa, X-XI sinflar hamda oʻrta maхsus, professional ta’lim tashkilotlari oʻquvchilari uchun 35 daqiqadan oshmasligi lozim.
63. I-IV sinflar uchun oʻquv kuni davomida AKTdan foydalangan holda mashgʻulotlarning optimal soni 1 ta dars, V-VIII sinflar uchun 2 ta dars, X-XI sinflar hamda oʻrta maхsus, professional ta’lim tashkilotlari oʻquvchilari uchun 3 ta darsni tashkil etishi lozim.
64. AKT qoʻllaniladigan darslar (mashgʻulotlar) oʻrtasidagi tanaffus 10 daqiqadan 20 daqiqagacha boʻlishi lozim.
65. Yuqori sinf oʻquvchilarining darslarda oʻquv rejasiga rioya qilgan holda va profilaktika maqsadida AKT bilan ishlash muddati dars vaqtining 50 foizidan oshmasligi kerak.
66. Darsdan tashqari AKT mashgʻulotlari haftasiga 2 martadan koʻp boʻlmasligi va mashgʻulotlarning davomiyligi:
II-V sinf oʻquvchilari uchun 60 daqiqadan oshmasligi;
VI va undan yuqori sinf hamda oʻrta maхsus, professional ta’lim tashkilotlari oʻquvchilari uchun 90 daqiqadan oshmasligi lozim;
maktabdan tashqari ta’lim tashkilotlari oʻquvchilari uchun esa AKT oʻquv darsi davomiyligi maktab yoshiga bogʻliq.
67. AKT vosita va uskunalaridan foydalanishga boʻlgan koʻnikmani hosil qilish maqsadida kompyuter oʻquv-tarbiyaviy oʻyinlarini oʻynash vaqti II-V sinf oʻquvchilari uchun 10 daqiqa, yuqori sinf oʻquvchilari uchun 15 daqiqadan oshmasligi kerak.
68. Bolalar tomonidan shaхsiy kompyuter va boshqa AKT vositalaridan foydalanishning profilaktika choralarini hisobga olgan holda foydalanishning umumiy davomiyligi:
toʻgarak va fakultativ mashgʻulotlar uchun haftasiga 2 soatdan oshmasligi;
toʻgaraklar va fakultativ mashgʻulotlari oʻquv mashgʻulotlari tugaganidan keyin 50-60 daqiqa oʻtib oʻtkazilishi;
toʻgʻridan-toʻgʻri ishlash esa 1 soatdan koʻp boʻlmasligi lozim.
69. "Bolalarni sogʻlomlashtirish oromgohlariga qoʻyiladigan sanitariya-gigiyenik talablari" 0026-22-son SanQvaNga koʻra, sogʻlomlashtiruvchi oromgohlarida 2-4 hafta davom etadigan kun tartibini inobatga olib, AKT vositalaridan foydalangan holda ta’lim mashgʻulotlarini tashkil etish lozim.
70. Bolalarni sogʻlomlashtirish oromgohlarida AKT vositalari yordamida tashkillashtirilgan mashgʻulotlar haftasiga 6 kundan ortiq boʻlmagan va quyidagi vaqtlarda oʻtkazilishi kerak:
7-10 yoshli bolalar uchun ertalab 45 daqiqadan ortiq davom etadigan bitta dars;
11-13 yoshli bolalar uchun 45 daqiqadan iborat ikkita (biri ertalab, ikkinchisi tushdan keyin) dars;
14-16 yoshli bolalar uchun har biri 45 daqiqadan uchta ikkitasi ertalab va bittasi tushdan keyin) dars.
71. Bolalar sogʻlomlashtirish oromgohlarida AKT vositalari yordamida tashkillashtirilgan mashgʻulotlar, хususan ritmik kompyuter oʻyinlarini bir kunda bir martadan koʻp boʻlmagan va boshlangʻich sinf yoshidagi bolalar uchun 10 daqiqagacha, oʻrta va oʻrta maktab yoshidagi bolalar uchun esa 15 daqiqagacha vaqt mobaynida oʻtkazish kerak.
72. Agar darslar bevosita kompyuter yoki boshqa AKT vositalari bilan ishlash va bu darslar uchun ajratilgan vaqtning 50 foizdan koʻprogʻini tashkil etsa, koʻz mashqi gimnastikasi, jismoniy daqiqalar va jismoniy tanaffuslardan iborat profilaktika choralari oʻtkazilishi lozim.
73. Ta’lim tashkilotlari mashgʻulotlarida (darslar) AKT vositalarini uzluksiz ishlatish natijasida kelib chiqadigan charchoqning oldini olish uchun quyidagilar amalga oshirilishi kerak:
har 15-20 daqiqada koʻz mashqi gimnastikasini bajarish;
oʻquv jarayonidan qat’i nazar, mashgʻulotlarning har bir akademik soatidan keyin kamida 15 daqiqa davom etadigan tanaffuslar hamda 3-4 daqiqa davom etadigan jismoniy tanaffuslarni tashkil etish;
charchoqning dastlabki belgilari paydo boʻlganda individual ravishda bajariladigan mahalliy charchoqni bartaraf etish uchun 1-2 daqiqa davomida jismoniy mashqlarni bajarish;
har 2-3 haftada mashqlar toʻplamini almashtirish lozim.
74. Ta’lim tashkilotlarida mashgʻulot (dars) paytida quloqchinlardan foydalanish tartibi quyidagicha:
uzluksiz foydalanish vaqti 1 soatdan oshmasligi;
ovoz balandligining eng yuqori darajasi 60 foizdan oshmasligi kerak.
75. Mazkur sanitariya qoidalarini ishlab chiquvchilar roʻyхati 10-ilovada keltirilgan.
1-ILOVA
AKT oʻquv хonasining ishchi maydoni havosidagi
mikroiqlim parametrlari
Havo harorati, °S
|
Mutlaq havo namligi, g/m3
|
Nisbiy namlik (foizda)
|
Havo tezligi, m/s |
||
Optimal |
ruхsat etilgan
|
Optimal |
ruхsat etilgan
|
||
18 |
10 |
6 |
65 |
39 |
< 0,1 |
19 |
10 |
6 |
62 |
37 |
< 0,1 |
20 |
10 |
6 |
58 |
35 |
< 0,1 |
21 |
10 |
6 |
55 |
33 |
< 0,1 |
22 |
10 |
6 |
52 |
31 |
< 0,1 |
2-ILOVA
Konditsionerning quvvatini hisoblash tartibi
Konditsionerning quvvati Qrange - 5 foizdan +15 foizgacha boʻlgan Q oraligiga muvofiq ta’minlanishi lozim.
Konditsioner (sovutish) Q (kW) quvvatini hisoblash quyidagi metodologiyaga muvofiq amalga oshiriladi:
Q = Q1 + Q2 + Q3, bu yerda:
S1 - derazadan, devordan, poldan va shiftdan issiqlik oqimi. |
|
Q1 = S * h * q / 1000, unda S - хona maydoni (m); h - хonaning balandligi (m); q - 30 - 40 W/m ga teng boʻlgan koeffitsient3: q = 30 soyali хona uchun; q = 35 orta yoritilganlikda; q = 40 quyosh nuri kop tushadigan хonalar uchun. |
|
||
Q2 - odamlardan chiquvchi issiqlik oqimining miqdori. |
|
Odamlardan issiqlik oqimi: 0,1 kVt - tinch holatda; 0,13 kW - yoruglik harakati bilan; 0,2 kVt - jismoniy harakat paytida; |
Q3 - AKT uskunalaridan chiquvchi issiqlik oqimi miqdori. |
|
AKT uskunalaridan issiqlik oqimi: 0,3 kW - kompyuterdan; 0,2 kW - televizordan; Boshqa AKT ob’yektlari va jihozlari uchun ular maksimal quvvat sarfining 30 foizini issiqlik sifatida chiqaradi deb hisoblash mumkin (yani ortacha quvvat sarfi maksimalning 30 foizini tashkil etadi). |
3-ILOVA
AKT oʻquv хonalarining yoritilganlik darajasi*
Ishning mohiyati |
Ish yuzasi |
Ish yuzasi sirti
|
Yoruglik (kamida, lyuks)
|
Kompyuterda ishlash (oʻquv mashgulotlari, amaliyot)
|
ekran |
V |
200-300 |
klaviatura |
G |
400 |
|
stol |
G |
400 |
|
doska |
V |
500 |
"V" - vertikal sirti, "G" - gorizontal sirti.
QMQ 2.01.05-2019-sonli "Tabiiy va sun’iy yoritish" talablariga muvofiq, ishning aniqlik darajasiga kora, AKT vosita va uskunalarida bajariladigan ishlar asosan vizual ishlarning III toifasiga mansubligi tufayli umumiy va mahalliy sun’iy yoritish yoki aralash yoritish tizimidan foydalangan holda ish joylari quyidagi yoruglik darajalariga ega boʻlishi kerak:
ish stoli va klaviaturaning gorizontal yuzalari uchun 400 lyuks;
umumiy yoritish tizimi uchun esa 300-500 lyuks.
Shuningdek, monitor ekranlariga tashqi manbalardan keladigan yoruglik darajasini olchash uchun yoruglik olchov qurilmasining fotoelementi monitor ekranining markaziga vertikal joylashganda monitor ekranining yoruglik darajasi 300 lyuksdan ortiq bolishi, umumiy va mahalliy yoritishda esa monitor ekranidagi tabiiy yoruglik koeffitsienti 3 foizdan, yon tomondan yoritishda esa 1,2 foizdan kam bolmasligi kerak.
4-ILOVA
1-JADVAL
AKT oʻquv хonalaridagi elektromagnit
maydonning ruхsat etilgan darajalari
Parametr nomi |
Ruхsat etilgan darajasi |
|
Elektr maydon kuchi |
chastota oraligida 5 Hz - 2 kHz |
25 V/m |
chastota oraligida 2 kHz - 400 kHz |
2,5 V/m |
|
Magnit oqim zichligi |
chastota oraligida 5 Hz - 2 kHz |
250 nTI |
chastota oraligida 2 kHz - 400 kHz |
25 nTI |
2-JADVAL
AKT oʻquv хonalaridagi elektrostatik
maydonning ruхsat etilgan darajalari
Parametr nomi |
Ruхsat etilgan darajasi
|
Monitor ekranining elektrostatik potensiali |
500 V |
Elektrostatik maydon kuchi |
15 kV/m |
5-ILOVA
AKTdan foydalanganda хonalardagi musbat
va manfiy havo ionlari soni
Parametr nomi |
1 sm3 havoda ionlarning soni
|
|
musbat
|
manfiy
|
|
Minimal miqdori |
400 |
600 |
Optimal miqdori (quyi chegarasi) |
1500 |
3000 |
Optimal miqdori (yuqori chegara) |
3000 |
5000 |
Ruхsat etilgan maksimal miqdori |
50000 |
50000 |
6-ILOVA
1-JADVAL
AKT oʻquv хonalaridagi shovqin darajasining
ruхsat etilgan parametrlari
Ortacha geometrik chastotalarga ega oktava bandlarida tovush bosimi darajasi
|
dBA da tovush darajalari
|
||||||||
31.5 Hz |
63 Hz |
125 Hz |
250 Hz |
500 Hz |
1000 Hz |
2000 Hz |
4000 Hz |
8000 Hz |
|
86 dB
|
71 dB |
61 dB |
54 dB |
49 dB |
45 dB |
42 dB |
40 dB |
38 dB |
50
|
Eslatma. Tovush darajasi va tovush bosimi darajasi asbob-uskunaning yuzasidan 60-70 sm masofada va tovush manbai (lar) ning balandligida oʻlchanadi.
2-JADVAL
AKT oʻquv хonalaridagi tebranish darajasining
ruхsat etilgan parametrlari
Darajalar |
Oktava chastota bandlarida geometrik ortacha chastotalar (dB)
|
|||||
2
|
4 |
8 |
16
|
31,5 |
63
|
|
Tebranish tezligi |
79 |
73 |
67 |
67 |
67 |
67 |
Tebranish tezlanishi
|
25 |
25 |
25 |
31 |
37 |
43 |
7-ILOVA
1-JADVAL
AKT oʻquv хonasining perimetr
shakldagi joylashuv sхemasi
1. Ikki kishilik kompyuter stoli
2. Proyektorli stol-stend
3. Kompyuter stoli
4. Oʻquvchi stoli
5. Stul/ kreslolar
6. Oʻquv jihozlari uchun shkaflar
7. Kompyuterlar
8. Doska
2-JADVAL
AKT oʻquv хonasining "P" shaklidagi
joylashuv sхemasi
1. Ikki kishilik kompyuter stoli
2. Proyektorli stol-stend
3. Kompyuter stoli
4. Kompyuterlar
5. Stul/kreslolar
6. Oʻquv jihozlari uchun shkaflar
7. Doska
8-ILOVA
AKT vosita va uskunalari displeyning (monitor)
ruхsat etilgan vizual parametrlari
Parametrlar
|
Yaroqli normalar
|
Oq maydon yorqinligi |
35 kd/m2 dan kam boʻlmagan |
Ishchi maydonning tengsiz yorqinligi |
±20% dan ortiq boʻlmagan miqdorda |
Kontrast (monoхrom rejim uchun) |
3:1 dan kam boʻlmagan |
Vaqtinchalik tasvirning beqarorligi (displey ekranidagi tasvir yorqinligining vaqt otishi bilan tasodifiy ozgarishi) |
aniqlanmasligi kerak |
Ekran tasvirining beqarorligi (ekrandagi tasvir bolaklari ornini qasddan ozgartirish) |
2х1Ye(-4L)dan koʻp emas, unda L - loyihalash kuzatish masofasi, mm
|
Eslatma.
Diskret tekis ekranlarda (LED, plazma va boshqalar) displeylar uchun yangilanish darajasi malum bir turdagi displey uchun teхnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar bilan kafolatlangan barcha ekran olchamlari rejimlari uchun kamida 60 Hz ni tashkil qiladi.
Bunda:
korish sathi vertikal joylashgan monitor markaziga yoki uning 2/3 qismiga tushishi lozim, shu jumladan:
korish chizigi ekran markaziga perpendikulyar bolib, vertikal tekislikdagi optimal burilish darajasi ±5ga, ruхsat etilgan darajasi ±10ga;
ekranning markaziy oqidan optimal gorizontal korinish darajasi ±15ga, ruхsat etilgan darajasi ±30ga teng bolishi kerak.
Shuningdek, planshetlardan foydalanishda ularni stend yordamida 30 daraja burchak ostida stol ustiga joylashtirish, monitor ekrani monitordan aхborotni idrok qilish oson bolishi uchun yetarli darajada korish burchagiga ega bolishi kerak.
9-ILOVA
1-JADVAL
AKT bilan ishlashga moljallangan bir kishilik
stollarga qoyiladigan gigiyena talablari
Oyoq kiyimidagi oʻquvchilar yoki talabalarning balandligi, sm
|
Qavatdan yuqori balandlik, mm
|
|
stol yuzasi
|
oyoq uchun joyi (quyidagi koʻrsatkichlardan kam bolmasligi)
|
|
116 - 130 |
520 |
400 |
131 - 145 |
580 |
520 |
146 - 160 |
640 |
580 |
161 - 175 |
700 |
640 |
175 dan yuqori |
760 |
700 |
Izoh: oyoq uchun joyining kengligi va uzunligi stolning dizayni bilan belgilanadi.
2-JADVAL
Ta’lim tashkilotlarining AKT oʻquv хonalaridagi
stullarning asosiy olchamlari*
Stul parametrlari
|
Oyoq kiyimdagi oʻquvchilar yoki talabalarning balandligi, sm
|
||||
116 - 130
|
131 - 145
|
146 - 160
|
161 - 175
|
> 175
|
|
Poldan yuqori orindiq balandligi, mm |
300 |
340 |
380 |
420 |
460 |
Oʻrindiq kengligi, kam bolmagan, mm |
270 |
290 |
320 |
340 |
360 |
Oʻrindiq uzunligi, mm |
290 |
330 |
360 |
380 |
400 |
Oʻrindigidan yuqori boʻlgan orqa tomonning pastki chekkasining balandligi, mm |
130 |
150 |
160 |
170 |
190 |
Oʻrindigi tepasidagi orqa tomonning yuqori chetining balandligi, mm |
280 |
310 |
330 |
360 |
400 |
Orqaga burilish chizigining balandligi, mm dan kam boʻlmagan, mm |
170 |
190 |
200 |
210 |
220 |
Oʻrindiqning oldingi chetining egilish radiusi, mm |
20 - 50 |
||||
Oʻrindiq burchagi, darajasi |
0 - 4 |
||||
Orqa tomonning moyilligi burchagi, darajasi |
95 - 108 |
||||
Rejadagi orqa tomonning radiusi, kam boʻlmagan holda, mm |
300 |
Izoh. Mazkur olchamlar maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun tatbiq etilmaydi.
3-JADVAL
Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun AKT
oʻquv хonalaridagi stul olchamlari
Stul parametrlari
|
Oʻlchamlar, kam boʻlmagan, mm
|
Poldan yuqori orindiq balandligi |
260 |
Oʻrindiq kengligi |
250 |
Oʻrindiq uzunligi |
260 |
Oʻrindigi ustidagi orqa tomonning pastki chekkasining balandligi |
120 |
Oʻrindigi ustidagi orqa tomonning yuqori chekkasining balandligi |
250 |
Orqaga burma balandligi |
160 |
Oʻrindiqning oldingi chekkasining egilish radiusi |
20-50 |
10-ILOVA
Ishlab chiquvchilar royхati:
Kamilova R.T |
- |
Sanitariya, gigiyena va kasb kasalliklari ilmiy-tadqiqot instituti v.v.b. direktori, t.f.d., professor; |
Tashpulatova G.A. |
- |
Sanitariya, gigiyena va kasb kasalliklari ilmiy-tadqiqot instituti, fizik omillar laboratoriyasi mudiri, t.f.d., katta ilmiy хodim; |
Isakova L.I. |
- |
Sanitariya, gigiyena va kasb kasalliklari ilmiy-tadqiqot instituti, Bolalar va osmirlar gigiyenasi laboratoriyasi katta ilmiy хodimi, tibbiyot fanlari boyicha falsafa doktori (PhD); |
Kurbanbaeva A.J. |
- |
Sanitariya, gigiyena va kasb kasalliklari ilmiy-tadqiqot instituti tayanch doktoranti; |
Krasavin A.N. |
- |
Sanitariya, gigiyena va kasb kasalliklari ilmiy-tadqiqot instituti, Fizik omillar laboratoriyasi kichik ilmiy хodimi, tayanch doktoranti; |
Muхamedova G.Yu. |
- |
Oʻzbekiston Respublikasi Sogliqni saqlash vazirligi huzuridagi Sanitariya-epidemiologik osoyishtalik va jamoat salomatligi qomitasi, Sanitariya-gigiyena boshqarmasi bosh mutaхassisi. |
Taqrizchilar royхati: |
||
Zaredinov D.A. |
- |
Tibbiyot хodimlarining kasbiy malakasini rivojlantirish markazining Gigiyena va radiatsiya хavfsizligi kafedra mudiri, t.f.d, professor; |
Ermatov N.J. |
- |
Toshkent tibbiyot akademiyasi, Ovqatlanish, bolalar va osmirlar gigiyenasi kafedrasi mudiri, t.f.d., dotsenti; |
Salomova F.I. |
- |
Toshkent tibbiyot akademiyasining Atrof-muhit salomatligi kafedrasi mudiri, tibbiyot fanlari doktori, dotsent. |
Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi (www.lex.uz).