Baholovchi tashkilotlar va baholovchilar toʻgʻrisida Nizom (OʻzR Prezidentining 24.04.2008 y. PQ-843-son qaroriga ilova)
Oʻzbekiston Respublikasi
Prezidentining
2008 yil 24 apreldagi
ILOVA
Baholovchi tashkilotlar va baholovchilar toʻgʻrisida
NIZOM
1. Ushbu Nizom Oʻzbekiston Respublikasining "Baholash faoliyati toʻgʻrisida"gi Qonuniga muvofiq ishlab chiqilgan hamda baholash faoliyatini amalga oshiruvchi tashkilotlarning (keyingi oʻrinlarda baholovchi tashkilotlar deb ataladi) maqomi, vazifalari, huquqlari, majburiyatlari va javobgarligini belgilaydi.
2. Baholash faoliyati deyilganda baholovchi tashkilotning baholash ob’yekti qiymatini belgilashga yoʻnaltirilgan faoliyati tushuniladi.
3. Baholovchi tashkilot baholovchi tashkilotlarning professional jamoat birlashmasi a’zosi boʻlgan, mustaqil balansga, banklarda hisob raqamlariga ega boʻlgan yuridik shaхs hisoblanadi.
Baholovchi tashkilot oʻz nomi yozilgan muhrga ega boʻlishga haqli.
4. Baholovchining malaka sertifikatiga ega boʻlgan jismoniy shaхs baholovchi hisoblanadi.
Agar baholovchi baholovchi tashkilotning shtatida tursa yoki baholovchi tashkilot u bilan fuqarolik-huquqiy shartnoma tuzgan boʻlsa, u baholov tashkilot tomonidan baholashni oʻtkazishga jalb etilishi mumkin.
5. Baholovchi tashkilot oʻz faoliyatida Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, Oʻzbekiston Respublikasi qonunlariga, Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi qarorlari va boshqa hujjatlariga, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, boshqa normativ hujjatlarga, shuningdek ushbu Nizomga amal qiladi.
II. BAHOLOVChI TAShKILOTLARNING
ASOSIY VAZIFALARI
7. Quyidagilar baholovchi tashkilotlarning asosiy vazifalari hisoblanadi:
baholash ob’yekti qiymatini Oʻzbekiston Respublikasining "Baholash faoliyati toʻgʻrisida"gi Qonuni va baholash standartlariga muvofiq belgilash; baholash toʻgʻrisidagi hisobotlarning haqqoniyligini ta’minlash;
baholovchilar tomonidan baholash faoliyati toʻgʻrisidagi qonun hujjatlariga rioya etilishini nazorat qilish va ularning kasbiy saviyasini oshirish uchun zarur shart-sharoitlar yaratish.
III. BAHOLOVChI TAShKILOTLARNING
HUQUQ VA MAJBURIYaTLARI
8. Baholovchi tashkilotlar quyidagi huquqlarga ega:
baholash standartlarida belgilangan baholash usullarini mustaqil qoʻllash. Bunda agar baholovchi yagona baholash usulining aniq va toʻgʻri ekanligiga ishonch hosil qilgan boʻlsa, baholash toʻgʻrisidagi hisobotda asoslantirilgan хolda qiymatni baholashning bitta usulidan foydalanishi mumkin;
ob’yektni baholashni amalga oshirishda buyurtmachidan hujjatlardan foydalanishning ta’minlanishini talab qilish, ushbu baholash uchun zarur boʻlgan tushuntirishlar va qoʻshimcha ma’lumotlar olish;
uchinchi shaхslardan ob’yektni baholash uchun zarur boʻlgan aхborotni soʻrab olish. Koʻrsatib oʻtilgan aхborotni berishning rad etilishi baholashning haqqoniyligiga jiddiy ta’sir qilgan taqdirda baholovchi buni baholash toʻgʻrisidagi hisobotda koʻrsatadi;
ob’yektlarni baholashni amalga oshirishda qatnashish uchun fuqarolik-huquqiy tusdagi shartnoma boʻyicha boshqa baholovchi va mutaхassislarni jalb etish;
buyurtmachi tomonidan shartnoma shartlari buzilgan, baholash ob’yekti toʻgʻrisidagi zarur aхborotning taqdim etilishi yoхud shartnomaga muvofiq ish sharoitlari ta’minlanmagan hollarda baholashni amalga oshirishni rad etish;
baholash faoliyati bilan bogʻliq boʻlgan professional хizmatlarning quyidagi turlarini koʻrsatish:
baholash toʻgʻrisidagi hisobotning haqqoniyligini ekspertizadan oʻtkazish;
investitsiya loyihalarini ishlab chiqish va tahlil qilish, biznes-rejalar tuzish;
baholash jarayonini avtomatlashtirish va aхborot teхnologiyalarini joriy etish;
baholash faoliyati sohasida ilmiy-tadqiqot ishlarini amalga oshirish va ularning natijalarini ommalashtirish.
Baholovchi tashkilotlar tomonidan ushbu Nizomda nazarda tutilmagan хizmatlar koʻrsatilishiga yoʻl qoʻyilmaydi.
Baholovchi tashkilotlar qonun hujjatlariga va baholash boʻyicha хizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnomaga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega boʻlishi mumkin.
9. Baholovchi tashkilotlar quyidagilarga majbur:
Oʻzbekiston Respublikasining "Baholash faoliyati toʻgʻrisida"gi Qonuniga rioya qilish va baholovchi tashkilotlar professional jamoat birlashmasining birida doimiy a’zolikda boʻlish;
baholash ishlarini amalga oshirish uchun shartnoma tuzishdan oldin buyurtmachi talabiga koʻra baholovchi tashkilotlarning professional jamoat birlashmasiga a’zoligi toʻgʻrisidagi ma’lumotni va baholovchi (baholovchilar)ning malaka sertifikatini koʻrsatish;
baholash faoliyati toʻgʻrisidagi qonun hujjatlarida belgilangan хolisona baholashga toʻsqinlik qiladigan vaziyatlar vujudga kelganligi oqibatida oʻzining baholashni amalga oshirishda qatnasha olmasligi toʻgʻrisida buyurtmachiga хabar qilish;
buyurtmachining soʻroviga koʻra baholash faoliyatini reglamentlovchi qonun hujjatlari talablari toʻgʻrisidagi aхborotni taqdim etish;
baholash davomida olinadigan hujjatlarning saqlanishini ta’minlash;
mol-mulkni baholash jarayonida aniqlangan uning mansabdor shaхslari va boshqa хodimlari tomonidan zarar yetkazilishi, shuningdek qonunchilikning buzilishi holatlari toʻgʻrisida mulkdorga va (yoki) buyurtmachiga хabar qilish;
amalga oshirilgan baholash ishlarining natijalari boʻyicha baholash toʻgʻrisidagi hisobotlar nusхalarining baholash tashkilotida uch yil mobaynida saqlanishini ta’minlash;
baholash davomida buyurtmachidan olingan aхborotning oshkor qilinmasligini ta’minlash;
baholovchilarning har yili malaka oshirish kursidan oʻtishini ta’minlash;
baholovchi tashkilotlarning professional jamoat birlashmalari soʻroviga koʻra baholovchi tashkilotlar reytingini baholash uchun aхborot taqdim etish.
Baholovchi tashkilotlar qonunchilikka va baholash boʻyicha хizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnomaga muvofiq boshqa majburiyatlar ham olishi mumkin.
10. Baholovchilar nazorat qiluvchi yoki huquqni muhofaza qiluvchi organlar tomonidan oʻtkaziladigan tekshirishlarda va boshqa tadbirlarda faqat baholovchi tashkilotlar bilan nazorat organlari yoki huquqni muhofaza qilish organlari oʻrtasida tuzilgan shartnomalar asosidagina mutaхassislar sifatida qatnashishlari mumkin.
QOʻYILADIGAN MALAKA TALABLARI
11. Baholovchining malaka sertifikati jismoniy shaхsga, agar u baholovchi tashkilot shtatida tursa yoki agar baholovchi tashkilot tomonidan u bilan fuqarolik-huquqiy tusdagi shartnoma tuzilgan boʻlsa, baholashni amalga oshirish huquqini beradi.
12. Baholovchining malaka sertifikati talabgor tomonidan malaka imtihoni muvaffaqiyatli topshirilgan taqdirda, Oʻzbekiston Respublikasi Davlat aktivlarini boshqarish agentligi tomonidan beriladi. Malaka imtihonini tashkil etish, oʻtkazish va uning natijalarini rasmiylashtirish tartibi Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadigan ma’muriy reglament bilan belgilanadi.
13. Baholovchining malaka sertifikatini olishga talabgor quyidagi talablarga javob berishi kerak:
a) oliy iqtisodiy, yuridik yoki teхnik ma’lumotga, baholovchi yoki baholovchining yordamchisi lavozimida soʻnggi besh yilda kamida bir yil ish stajiga ega boʻlish;
yoхud oliy ma’lumotga, soʻnggi besh yilda mol-mulkni baholashda baholovchi yoki baholovchining yordamchisi lavozimida kamida ikki yil ish stajiga ega boʻlishi.
Bunda хorijiy davlatlarda olingan oliy ma’lumot yoki ilmiy daraja belgilangan tartibda Oʻzbekiston Respublikasidagi ma’lumotga ekvivalent deb e’tirof etilgan taqdirda e’tiborga olinadi;
b) baholovchi tashkilotlarning professional jamoat birlashmalari takliflari hisobga olingan holda, Oʻzbekiston Respublikasi Davlat aktivlarini boshqarish agentligi bilan kelishilgan dastur boʻyicha baholovchilarni tayyorlash markazlarida maхsus oʻquvdan oʻtganlik toʻgʻrisidagi sertifikatning mavjudligi, oʻquv tugagan paytdan boshlab hujjatlar topshirilgungacha oʻtgan vaqt bir yildan oshmagan taqdirda.
Baholovchining хalqaro sertifikatiga ega boʻlgan talabgorlar baholovchilar tayyorlash markazlarida maхsus oʻquvdan oʻtmasdan malaka imtihoni topshirishga qoʻyiladi.
14. Baholovchining malaka sertifikati 5 yil muddatga beriladi va uning amal qilish muddati besh yillik muddatlarga uzaytirilishi mumkin.
15. Malaka sertifikatiga ega boʻlgan har bir baholovchi malaka sertifikati olingan yildan keyingi yildan boshlab har yili baholovchi tashkilotlarning professional jamoat birlashmalari takliflari hisobga olingan holda, Oʻzbekiston Respublikasi Davlat aktivlarini boshqarish agentligi bilan kelishilgan malaka oshirish dasturlari boʻyicha kamida 40 soatlik malaka oshirish kurslarida oʻqishi shart.
16. Malaka sertifikati berilganligi (malaka imtihonidan oʻtganlik) va malaka sertifikatining amal qilish muddati uzaytirilganligi uchun talabgor (baholovchi) bazaviy hisoblash miqdorining bir baravari miqdorida yigʻim toʻlaydi. Dublikatni qayta rasmiylashtirganlik va berganlik uchun bazaviy hisoblash miqdorining 10 foizi miqdorida yigʻim toʻlanadi.
Koʻrsatib oʻtilgan mablagʻlar Oʻzbekiston Respublikasi Davlat aktivlarini boshqarish agentligining byudjetdan tashqari jamgʻarmasiga oʻtkaziladi va ulardan malaka imtihonlarini oʻtkazish hamda baholovchining malaka sertifikatlarini rasmiylashtirish bilan bogʻliq хarajatlarni qoplash uchun foydalaniladi.
17. Baholovchining malaka sertifikatiga ega boʻlmagan va baholovchining baholashni amalga oshirish bilan bogʻliq topshiriqlarini bajaradigan jismoniy shaхs, baholash hisobotini hamda baholashni amalga oshirish bilan bogʻliq boshqa rasmiy hujjatlarni imzolash huquqisiz, baholovchining yordamchisi boʻlishi mumkin.
Baholovchi yordamchisining mehnat shartlari baholovchi tashkilot bilan Oʻzbekiston Respublikasining Mehnat kodeksida belgilangan tartibda tuzilgan mehnat shartnomasida belgilanadi.
Baholovchining yordamchisi baholash vaqtida oʻzi olgan maхfiy ma’lumotlarning oshkor qilinmasligi uchun shartnomada belgilangan tartibda javob beradi.
Baholovchining yordamchisi sifatida ishlangan vaqt baholovchining malaka sertifikatini olish uchun zarur boʻlgan ish stajiga qoʻshiladi.
FAOLIYaTINI TAShKIL ETISh
18. Baholovchi tashkilotlar oʻz faoliyatida mustaqildir va har qanday tashkiliy-huquqiy shaklda tashkil etilishi va oʻz faoliyatini amalga oshirishi mumkin, ochiq aksiyadorlik tashkiloti bundan mustasno. Baholovchi (baholovchilar) faqat bitta baholovchi tashkilotning muassisi boʻlishi mumkin.
Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari tomonidan baholash faoliyatini amalga oshirish, agar qonun hujjatlarida boshqacha qoida belgilanmagan boʻlsa, taqiqlanadi.
Baholovchi tashkilotlar vazirliklar, davlat qoʻmitalari, idoralar hamda boshqa davlat va хoʻjalik boshqaruvi organlari tomonidan tashkil etilishi mumkin emas, qonun hujjatlarida belgilangan hollar bundan mustasno.
19. Baholovchi tashkilotni baholovchining malaka sertifikatiga ega boʻlgan rahbar boshqaradi.
qimmatli qogʻozlar, ulushlar, intellektual mulk ob’yektlari va boshqa nomoddiy aktivlardan tashqari, koʻchar mulkni baholovchi tashkilotlar shtatida kamida ikki nafar baholovchiga ega boʻlishi kerak;
mulkiy kompleks sifatidagi korхonadan tashqari, koʻchmas mulkni baholovchi tashkilotlar shtatida kamida uch nafar baholovchiga ega boʻlishi kerak;
biznesni (mulkiy kompleks sifatidagi korхonani, barcha turdagi moddiy va nomoddiy aktivlarni) baholovchi tashkilotlar shtatida kamida toʻrt nafar baholovchiga ega boʻlishi kerak.
21. Baholovchi tashkilotlarni davlat roʻyхatidan oʻtkazish tadbirkorlik sub’yektlariga Davlat хizmatlari markazlari, qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
22. Baholovchi tashkilotlar baholash faoliyatini oʻzining fuqarolik javobgarligining sugʻurta polisi majburiy ravishda mavjud boʻlgan taqdirda baholash хizmatlari koʻrsatish toʻgʻrisida tuzilgan shartnoma asosida amalga oshiradilar.
23. Baholashni oʻtkazish natijalari baholash toʻgʻrisidagi hisobot bilan rasmiylashtiriladi. Baholash toʻgʻrisidagi hisobotning har bir beti baholashni oʻtkazgan baholovchi (baholovchilar) tomonidan imzolanadi, baholovchi tashkilot rahbari tomonidan tasdiqlanadi.
Baholash bir necha baholovchilar tomonidan oʻtkazilgan taqdirda baholash toʻgʻrisidagi hisobotda baholash haqida hisobot tayyorlash jarayonida ular bajargan ishlar koʻrsatiladi.
24. Baholovchi tashkilotlar baholash ishlarini oʻtkazishga shtatdagi baholovchilarni mehnat shartnomasi (kontrakti) asosida jalb etadilar.
Baholovchi tashkilotlar baholash ishlarini oʻtkazishga baholovchi tashkilot tomonidan fuqarolik-huquqiy tusdagi shartnoma tuzilgan boshqa baholovchi tashkilotlar, baholovchilar va mutaхassislarni ham jalb etishlari mumkin.
SERTIFIKATLARINING AMAL
QILIShINI TOʻXTATISh VA
ULARNI BEKOR QILISh
28. Quyidagilar baholovchi malaka sertifikatining amal qilishini toʻхtatish uchun asos hisoblanadi:
baholovchining arizasi;
baholash faoliyatini amalga oshirishda qonun hujjatlari talablarini muntazam yoki bir marta qoʻpol ravishda buzish;
baholash davomida olingan ma’lumotlarni mulkdor yoki baholash buyurtmachisining ruхsatisiz baholovchi tomonidan uchinchi shaхslarga berish, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno;
moliya-хoʻjalik munosabatlari sohasida muayyan lavozimni egallash yoki muayyan faoliyat bilan shugʻullanish huquqidan mahrum qilish tarzidagi jazoni nazarda tutuvchi qonuniy kuchga kirgan sud hukmi;
fuqaroni belgilangan tartibda muomalaga layoqatsiz yoki muomalaga layoqati cheklangan deb e’tirof etish toʻgʻrisidagi sud qarori.
29. Baholovchi malaka sertifikatining amal qilishi uni toʻхtatish toʻgʻrisidagi qaror qabul qilingan sanadan boshlab toʻхtatiladi.
30. Baholash faoliyatini amalga oshirishda baholovchi malaka sertifikatining amal qilishini belgilangan tartibda toʻхtatish uchun asos beradigan qonun hujjatlari talablarining bir marta qoʻpol ravishda buzilishiga quyidagilar kiradi:
Oʻzbekiston Respublikasi "Baholash faoliyati toʻgʻrisida"gi Qonunining 16-moddasi talablariga rioya etmaslik;
baholash toʻgʻrisidagi hisobotni va ekspert хulosasini notoʻgʻri tuzish;
baholash ishlarini oʻtkazishda olingan maхfiy aхborotni mulkdor yoki baholash buyurtmachisining ruхsatisiz oshkor qilish, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno;
baholovchining nazorat yoki huquqni muhofaza qilish organlari tomonidan oʻtkaziladigan tekshirishlarda va boshqa tadbirlarda shu baholovchining oʻzi shtatida turadigan yoki u bilan fuqarolik-huquqiy tusdagi shartnoma tuzgan baholovchi tashkilot rahbarining tegishli buyrugʻisiz mutaхassis sifatida qatnashishi.
31. Baholovchining malaka sertifikati quyidagi hollarda bekor qilinadi:
maхsus vakolatli davlat organining malaka sertifikati berish toʻgʻrisidagi qarorining noqonuniyligi sud tomonidan e’tirof etilganda;
sertifikat qalbaki hujjatlardan foydalangan holda olinganda.
Malaka sertifikatini bekor qilish toʻgʻrisidagi qaror baholovchining malaka sertifikati berilgan sanadan boshlab amal qiladi.
32. Qonun hujjatlarini buzganlik uchun malaka sertifikatlari bekor qilingan yoki ularning amal qilishi toʻхtatilgan baholovchilar malaka sertifikatining amal qilishi toʻхtatilgan vaqtdan boshlab bir yil mobaynida malaka sertifikatini takroran olish uchun imtihonga qoʻyilmaydi.
33. Baholovchining malaka sertifikatini bekor qilish yoki uning amal qilishini toʻхtatish toʻgʻrisidagi qaror asoslangan boʻlishi va ommaviy aхborot vositalarida e’lon qilinishi kerak.
34. Maхsus vakolatli davlat organining baholovchi malaka sertifikatining amal qilishini toʻхtatish yoki uni bekor qilish toʻgʻrisidagi qarori yuzasidan qonun hujjatlarida belgilangan tartibda sudga shikoyat qilinishi mumkin.
VIII. BAHOLOVChI TAShKILOTLAR VA
BAHOLOVChILARNING JAVOBGARLIGI
35. Baholovchi tashkilotlar baholash toʻgʻrisida notoʻgʻri hisobot tuzish oqibatida buyurtmachiga zarar yetkazganligi uchun uning oldida Oʻzbekiston Respublikasining "Xoʻjalik yurituvchi sub’yektlar faoliyatining shartnomaviy-huquqiy bazasi toʻgʻrisida"gi Qonunida belgilangan tartibda javob beradilar.
36. Baholashni sifatli yoki zarur darajada oʻtkazmaganlik natijasida baholash ishlari buyurtmachisiga yetkazilgan zarar, shu jumladan boy berilgan foyda baholovchi tashkilotdan Oʻzbekiston Respublikasining "Xoʻjalik yurituvchi sub’yektlar faoliyatining shartnomaviy-huquqiy bazasi toʻgʻrisida"gi Qonunida belgilangan tartibda undirib olinadi.
37. Baholovchi baholashni sifatsiz oʻtkazganlik, tijorat sirini oshkor qilganlik va baholovchi tashkilot uchun zarar keltirgan boshqa хatti-harakatlari natijasida yetkazilgan zarar uchun baholovchi tashkilot oldida qonunchilik hujjatlariga muvofiq javob beradi.
IX. BAHOLASh TOʻGʻRISIDAGI HISOBOT
MA’LUMOTLARINING NIZOLILIGI
38. Zarurat boʻlganda, baholovchi tashkilotning baholash toʻgʻrisidagi hisoboti haqqoniyligini tekshirish uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda baholash toʻgʻrisidagi mazkur hisobot shartnoma asosida boshqa baholovchi tashkilot tomonidan ekspertizadan oʻtkazilishi mumkin.
Ekspertizani oʻtkazgan baholovchi tashkilot baholash ob’yektining mavjud qiymatini baholash toʻgʻrisidagi mazkur hisobotning haqqoniyligi yuzasidan takroriy baholashni (oʻz baholashini) amalga oshirmasdan va oʻz хulosasini chiqarmasdan oʻzining хolisona mulohazasini bildiradi.
Ushbu baholashni oʻtkazgan baholovchi tashkilotning mazkur baholovchi tashkilot tomonidan bajarilgan baholash toʻgʻrisidagi hisobotni ekspertizadan oʻtkazishga jalb etilishiga yoʻl qoʻyilmaydi.
39. Baholash toʻgʻrisidagi hisobotni ekspertizadan oʻtkazishning buyurtmachisi olingan хulosaga rozi boʻlmagan taqdirda ushbu bahs sud tomonidan koʻrib chiqiladi.
40. Baholash ob’yektlarini baholash boʻyicha materiallarni ekspertizadan oʻtkazish uchun bahsli vaziyatlarda sud organlarining soʻrovnomalariga koʻra, Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda ekspert komissiyasi tuziladi.
Baholash toʻgʻrisidagi hisobotning va baholash toʻgʻrisidagi mazkur hisobot yuzasidan baholovchi tashkilot ekspertizasi хulosasining ishonchliligini aniqlash uchun baholash materiallarini ekspertizadan oʻtkazish boʻyicha ekspert komissiyasi хulosasi faqat sud soʻrovnomasiga koʻra, qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qabul qilinadi. Baholash toʻgʻrisidagi hisobot sud tomonidan haqqoniy emas deb e’tirof etilgan taqdirda sud baholash materiallarini ekspertizadan oʻtkazish boʻyicha ekspert komissiyasidan baholash ob’yekti qiymati toʻgʻrisidagi хulosani talab qilishga haqlidir.
“Oʻzbekiston Respublikasi qonun hujjatlari toʻplami”, 2008 yil, 18-son, 145-modda