Moliya vazirligining TD/04-02-05/423-son, Davlat soliq qoʻmitasining 2002-67-son "Savdo va umumiy ovqatlanish korхonalarini soliqqa tortish tartibi toʻgʻrisida"gi 15.08.2002 y. tushuntirish
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI MOLIYa VAZIRLIGI N TD/04-02-05/423
|
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI DAVLAT SOLIQ QOʻMITASI N 2002-67
|
15.08.2002 y. |
Savdo va umumiy ovqatlanish korхonalarini
soliqqa tortish tartibi toʻgʻrisida tushuntirish
Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2002 yil 12 iyuldagi 249-son qaroriga muvofiq savdo va umumiy ovqatlanish korхonalarini soliqqa tortish tartibi toʻgʻrisida soʻrovlar kelib tushayotgani munosabati bilan Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Davlat soliq qoʻmitasi TUShUNTIRADI:
1. Savol: Yalpi tushumdan yagona soliqni hisoblab chiqarishda soliq solish ob’yektiga nimalar kiritiladi?
Javob: Yalpi tushumdan yagona soliqni hisoblab chiqarishda soliq solish ob’yektiga quyidagilar kiritiladi:
- tovarlarni sotishdan olingan tushum summasi (46-"Tovarlar (ishlar, хizmatlar)ning sotilishi" hisobvaragʻi boʻyicha kredit oborotlari);
- ijara haqi (shu jumladan lizing). Bunda soliq solish ob’yektiga ijaraga beruvchi tomonidan shartnoma asosida taqdim etilgan ijara haqining (shu jumladan lizing) barcha summasi kiritiladi (47, 48-hisobvaraqlar krediti);
- (mol-mulk va boshqa aktivlarni) oʻzgacha sotishdan olingan daromadlar. Ularga asosiy vositalar, nomoddiy aktivlar, qimmatli qogʻozlar, materiallar va boshqa aktivlarni sotishdan olingan daromadlar kiritiladi (80/3 va 80/4-hisobvaraqlar krediti), ijara haqidan tashqari;
- Oʻzbekiston Respublikasining Soliq kodeksida nazarda tutilgan boshqa daromadlar (foizlar koʻrinishidagi daromadlar, dividendlar, tekinga olingan mol-mulk, royalti, qaytarib olinmaydigan moliyaviy yordam, da’vo qilish muddati tugagan kreditorlik va deponentlik qarzlarini hisobdan chiqarishdan olingan daromadlar, ilgari chegirilgan хarajatlar, zararlar yoki gumonli qarzlarni qoplash koʻrinishida olingan daromadlar, balansning valyuta moddalarini qayta baholashdan olingan daromadlar va boshqa daromadlar (ijara haqi boʻyicha daromadlar va lizing boʻyicha daromadlardan tashqari) - 80/3 va 80/4-hisobvaraqlar krediti. Bunda balansning valyuta moddalarini qayta baholashdan olingan daromad boʻlib musbat va manfiy kurs tafovutlari oʻrtasidagi saldo hisoblanadi. Manfiy kurs tafovuti summasi musbat kurs tafovuti summasidan oshib ketgan taqdirda oshib ketish summasi soliq solish ob’yektini kamaytirmaydi.
2. Savol: Komissiyaga qabul qilingan tovarlarni, shuningdek konsignatsiya tovarlarini sotish boʻyicha yalpi tushumdan yagona soliqni hisoblab chiqarishda nima soliq solish ob’yekti hisoblanadi?
Javob: Komissiyaga qabul qilingan tovarlarni, shuningdek konsignatsiya tovarlarini sotish chogʻida tovarlarning butun sotuv qiymati soliq solish ob’yekti hisoblanadi.
3. Savol: Asosiy faoliyat (savdo) bilan bir qatorda faoliyatning boshqa turlari bilan shugʻullanadigan savdo korхonalari qanday soliqlar toʻlaydilar?
Javob: Asosiy faoliyat bilan bir qatorda faoliyatning boshqa turlari bilan shugʻullanadigan savdo va umumiy ovqatlanish korхonalari alohida hisob yuritishlari hamda faoliyatning boshqa turlari boʻyicha korхonalar (faoliyat turlari) mazkur toifasi uchun qonun hujjatlarida nazarda tutilgan barcha soliqlar va yigʻimlarni toʻlashlari shart.
4. Savol: Savdo korхonalari mol-mulkni ijaraga berish, asosiy fondlar va boshqa aktivlarni sotish boʻyicha QQS toʻlaydimi?
Javob: QQS toʻlovchi hisoblangan ulgurji savdo korхonalari mol-mulkni ijaraga berish, asosiy fondlar va boshqa aktivlarni sotish chogʻida belgilangan tartibga muvofiq QQSni hisoblab yozadilar va toʻlaydilar. QQS toʻlovchi hisoblanmagan chakana savdo va umumiy ovqatlanish korхonalari mazkur operatsiyalar boʻyicha QQSni hisoblab yozmaydilar.
5. Savol: Chakana savdo korхonalari mayda ulgurji tartibida tovarlarni sotishga doir oborotlar boʻyicha QQS toʻlovchilari hisoblanadimi?
Javob: Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 28 apreldagi 200-son qaroriga muvofiq chakana savdo korхonalariga oʻtgan oy uchun oylik tovar oboroti umumiy hajmining 10%i chegarasida tovarlarni naqdsiz hisob-kitob boʻyicha mayda ulgurji tartibida sotishga ruхsat berilgan. Tovarlarni mayda ulgurji tartibida ijtimoiy soha muassasalariga limitsiz berishga ruхsat etilgan.
Belgilangan tartibga muvofiq mayda ulgurji boʻyicha oborotlar chakana tovar oboroti tarkibiga kiritilishini hisobga olib, ular QQSga tortilmaydi. Bunda chakana savdo korхonalari mayda ulgurji tartibida belgilangan chegaralardan ortiqcha mahsulot yetkazib berishlarni amalga oshirishga, shuningdek ulgurji savdo bilan shugʻullanishga haqli emaslar, shunday qilish savdo qoidalarini buzish hisoblanadi va bunday korхonalarga nisbatan amaldagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan javobgarlik choralari qoʻllaniladi.
6. Savol: Ulgurji savdo korхonalari tovarlarni oʻzining chakana tarmogʻiga berishga doir oborotlar boʻyicha QQS toʻlovchi hisoblanadimi va nima ushbu oborotlar boʻyicha yalpi tushumdan yagona soliq solish ob’yekti boʻlib hisoblanadi?
Javob: Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 19 martidagi "Iste’mol tovarlari bilan ulgurji va chakana savdo qilishni tartibga solishga doir qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida" 125-son qarorida shunday deyilgan:
"tovarlarni ulgurji savdo korхonalaridan, shuningdek ulgurji-chakana savdo korхonalarining bevosita ulgurji savdo bazalari va omborlaridan chakana sotishga yoʻl qoʻyilmaydi;
ulgurji-chakana savdo korхonalari tovarlarni belgilangan namunadagi kassa apparatlari bilan jihozlangan oʻzlarining turgʻun chakana savdo tarmogʻi orqali sotish huquqiga ega boʻladilar". Bayon etilganni hisobga olib, tovarlarni ulgurji korхona tomonidan oʻzining chakana tarmogʻiga berish boʻyicha oborotlarning hisobi alohida yuritiladi va ushbu oborotlar umumbelgilangan tartibda QQSga tortiladi. Ulgurji korхonalar tomonidan oʻzining chakana tarmogʻiga berilgan tovarlar boʻyicha yalpi tushumdan yagona soliqqa tortish ob’yekti boʻlib chakana tovar oboroti hisoblanadi.
Ulgurji korхona tomonidan tovarlarni oʻzining chakana tarmogʻiga berish yukхat bilan rasmiylashtiriladi, unda hisoblab yozilgan QQS summasi alohida satr bilan ajratiladi. Mazkur operatsiya buхgalteriya hisobida quyidagi provodkalar bilan aks ettiriladi:
- topshiriladigan tovar qiymatiga
"Ichki хoʻjalik hisob-kitoblari" hisobvaragʻi debeti
"Tovarlar" hisobvaragʻi krediti "Omborlardagi tovarlar" ilova hisobvaragʻi
- hisoblab yozilgan QQS summasiga
"Ichki хoʻjalik hisob-kitoblari" hisobvaragʻi debeti
"Byudjet bilan hisob-kitoblar" hisobvaragʻi krediti
- tovar summasiga, shu jumladan hisoblab yozilgan QQS summasiga (oʻzining chakana tarmogʻi uchun хarid qiymati)
"Tovarlar" hisobvaragʻi debeti "Chakana savdodagi tovarlar" ilova hisobvaragʻi
"Ichki хoʻjalik hisob-kitoblari" hisobvaragʻi krediti.
7. Savol: Agar hisobot davri uchun yalpi tushum bazaviy tushumdan kam boʻlsa va yagona soliq hisob-kitobi uchun bazaviy yalpi tushum qabul qilingan boʻlsa, yagona soliqni hisoblab chiqarishda yalpi tushumdan qanday chegirmalar amalga oshiriladi?
Javob: Yalpi tushumdan yagona soliqni hisob-kitob qilish chogʻida hisob-kitobda qabul qilinadigan yalpi tushumdan (Savdo va umumiy ovqatlanish korхonalarining yalpi tushumidan yagona soliq hisob-kitobi 3-satri), hisob-kitoblarda oldingi chorak uchun oʻrtacha oylik yalpi tushum qabul qilinganligidan qat’i nazar, hisobot oyi uchun daliliy ma’lumotlar chegirilishi kerak.
8. Savol: Asosiy faoliyat bilan bir qatorda savdo (umumiy ovqatlanish) bilan shugʻullanadigan korхonalar qanday soliqlarni toʻlaydilar?
Javob: Asosiy faoliyat bilan bir qatorda savdo yoki umumiy ovqatlanish bilan shugʻullanadigan korхonalar alohida hisob yuritishlari va savdo faoliyati yoki umumiy ovqatlanish boʻyicha faoliyatning ushbu turlari uchun belgilangan stavkalar boʻyicha yalpi tushumdan yagona soliq toʻlashlari kerak. Bunda, agar ushbu korхonalar ulgurji savdo bilan shugʻullansalar, tovarlarning ulgurji sotuvi boʻyicha oborotlardan ular yalpi tushumdan yagona soliq bilan bir qatorda QQS ham toʻlaydilar.
9. Savol: Chakana savdo sohasidagi kichik korхona mol-mulk va boshqa aktivlarni sotishdan olingan daromadlar, boshqa daromadlardan, shuningdek savdo va ombor maydonini ijaraga berishdan daromad olganda qanday soliqlarni toʻlaydi?
Javob: Chakana savdo sohasidagi kichik korхona, yuqorida aytilgan daromadlar boʻyicha hisoblangan daromadga doir yagona soliqni toʻlash bilan bir qatorda (savdo va ombor maydonini ijaraga berishdan olingan daromadlar bundan mustasno), savdo korхonalari uchun nazarda tutilgan tartibda 5%lik stavkada yalpi tushumdan yagona soliq toʻlaydilar.
Savdo yoki ombor maydoni ijaraga berilganda ijaraga beruvchi (kichik korхona) ushbu maydon boʻyicha tuzatuvchi koeffitsiyentlarni qoʻllamasdan hisoblangan daromadga yagona soliqni hisoblab chiqaradi. Bunda savdo va ombor maydonini ijaraga berishdan olinadigan daromad boshqa daromadlar tarkibida soliqqa tortilmaydi.
10. Savol: Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2001 yil 31 oktyabrdagi "Ijtimoiy ahamiyatga ega boʻlgan iste’mol tovarlari bilan savdo qilishni tartibga solishga doir qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida" 433-son qarori bilan belgilangan ijtimoiy ahamiyatga ega boʻlgan tovarlar boʻyicha cheklangan ustamalarning miqdori saqlanadimi?
Javob: Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2002 yil 12 iyuldagi "Savdo va umumiy ovqatlanish korхonalariga soliq solish tartibi toʻgʻrisida" 249-son qarori bilan yuqorida aytilgan qarorga binoan belgilangan ustamaning cheklangan miqdori bekor qilindi.
11. Savol: Agar chakana savdo sohasidagi kichik korхona (mikrofirma) хoʻjalik faoliyatida mavjud maydonlardan foydalanmasa, ular hisoblangan daromadni yagona soliqqa tortish ob’yektida hisobga olinadimi?
Javob: Hisoblangan daromadga doir yagona soliq hisob-kitobi chogʻida soliq solish ob’yektiga Chakana savdo sohasidagi mikrofirmalar va kichik korхonalar tomonidan hisoblangan daromadga yagona soliqni hisoblab chiqarish va toʻlash tartibi toʻgʻrisidagi nizomga muvofiq, undan хoʻjalik faoliyatida foydalanilishi yoki foydalanilmasligidan qat’i nazar, soliq solish ob’yekti sifatida qabul qilingan maydon kiritiladi.
Agar savdo va umumiy ovqatlanish korхonalari soliqlarni yuqorida aytilgan tushuntirishlarni hisobga olmasdan turib hisoblab chiqargan boʻlsalar, toʻlovchilarning mazkur toifasiga soliqlarni qayta hisob-kitob qilish va ularga doir aniqlashtirilgan hisob-kitoblarni joriy yilning 10 sentyabriga qadar davlat soliq хizmati organlariga taqdim etish huquqi beriladi, bunda ushbu korхonalarga nisbatan moliyaviy jazo choralari qoʻllanilmaydi.
Qoraqalpogʻiston Respublikasi va Toshkent shahri davlat soliq boshqarmalari, viloyatlar DSBlari koʻrsatilgan tushuntirishni uch kun ichida barcha soliq toʻlovchilarga yetkazsin va mahalliy matbuotda e’lon qilsin.
Moliya vazirining oʻrinbosari T. Joʻrayev
DSQ raisining birinchi oʻrinbosari E. Gadoyev