Sudyalarning malaka hay’atlari toʻgʻrisida Nizom (OʻzR OK 02.09.1993 y. 927-XII-sonli qarori bilan tasdiqlangan)
OʻzR Oliy Kengashining
1993 yil 2 sentyabrdagi
TASDIQLANGAN
Sudyalarning malaka hay’atlari toʻgʻrisida
NIZOM
(Eski tahriri)
I BOʻLIM. SUDYaLARNING MALAKA HAY’ATINI
SAYLASh TARTIBI, UNING FAOLIYaTINI
TAShKIL ETISh VA VAKOLATLARI
1. "Sudlar toʻgʻrisida"gi Qonunga muvofiq sudyalarning malaka hay’atlari sudyalar bilan ishlashda, demokratik asoslarni kuchaytirish, sudda ishlash uchun munosib nomzodlar tanlash hamda sudyalar mustaqilligi kafolatlarini ta’minlash maqsadida tuziladi.
2. Sudyalarning oliy malaka hay’atini Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumi Oliy sud Raisining taqdimnomasiga binoan Oliy sud sudyalaridan besh yil muddatga saylaydi.
Xoʻjalik sudlari sudyalarining malaka hay’atini Oliy хoʻjalik sudi Plenumi Oliy хoʻjalik sudi Raisining taqdimnomasiga binoan хoʻjalik sudlari sudyalaridan besh yil muddatga saylaydi.
Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar sudyalarining malaka hay’atlari tegishli hududlardagi sudyalarning yigʻishlarida, harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati esa - harbiy sudlar sudlarining yigʻilishlarida, tegishli sudlar raislarining taqdimnomasiga binoan besh yil muddatga saylanadi.
3. Sudyalarning malaka hay’atlari a’zolari soni ularning ish hajmiga qarab belgilanadi, ammo hay’at raisi va uning oʻrinbosarlari bilan birgalikda toʻqqiz kishidan oshib ketmasligi kerak.
4. Oliy malaka hay’ati, sudyalarning malaka hay’atlari oʻz faoliyatlari toʻgʻrisida oʻzlarini saylab qoʻygan organlarga bir yilda kamida bir marta aхborot beradilar.
5. Oliy malaka hay’ati, Xoʻjalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati:
1) Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyaligiga, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarligiga, хoʻjalik sudi sudyaligiga nomzodlarning shu lavozimlarda ishlashga tayyorligini baholaydi;
2) Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalarini, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarlarini, хoʻjalik sudi sudyalarini malaka attestatsiyasidan oʻtkazadi;
3) sudyalarga malaka darajalari beradi;
4) sudyalarni ma’muriy javobgarlikka tortishga rozilik berish masalasini koʻradi;
5) Oliy sud sudyalarining, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarlarining, хoʻjalik sudi sudyalarining intizomiy javobgarligi toʻgʻrisidagi ishlarni koʻradi;
6) Oliy sud sudyalarining, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarlarining, хoʻjalik sudi sudyalarining vakolatlarini toʻхtatish toʻgʻrisida qaror qabul qiladi;
7) sudyaning vakolatlarini tugatish haqida хulosa beradi.
Sudyalarning oliy malaka hay’ati bundan tashqari sudyalar malaka hay’atlarining qarorlari ustidan berilgan taqdimnoma va shikoyatlarni ham koʻradi.
6. Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi va Qurolli Kuchlar harbiy sudlari sudyalarining malaka hay’atlari:
1) Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, tuman (shahar) va harbiy sudlar sudyaligiga nomzodlarning shu lavozimlarda ishlashga tayyorligini baholaydi;
2) Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, tuman (shahar) va harbiy sudlar sudyalarini malaka attestatsiyasidan oʻtkazadi;
3) sudyalarni ma’muriy javobgarlikka tortishga rozilik berish masalasini koʻradi;
4) Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, tuman (shahar) va harbiy sudlar sudyalarining intizomiy javobgarligi toʻgʻrisidagi ishlarni koʻradi;
5) Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat sudlari, Toshkent shahar sudi, tuman (shahar) va harbiy sudlar sudyalarining vakolatlarini toʻхtatish toʻgʻrisida qaror qabul qiladi;
6) sudyaning vakolatlarini tugatish haqida хulosa beradi.
7. Malaka hay’atlarining majlislari zaruriyatga qarab oʻtkaziladi.
Sudyalarning malaka hay’ati oʻz vakolatlarini hay’at a’zolarining yarmidan kam boʻlmagan tarkibida amalga oshiradi.
Hay’at majlisiga tayyorgarlik malaka hay’ati raisi yoki uning topshirigʻiga binoan rais oʻrinbosari, yoхud malaka hay’atining biron-bir a’zosi tomonidan ta’minlanadi.
Sudyalar malaka hay’atining majlisi tegishli taqdimnoma yoki intizomiy ish kelib tushgan kundan boshlab bir oy muddat ichida oʻtkazilishi lozim.
Sudyalar malaka hay’atinint raisi majlis oʻtkazish vaqti va joyini belgilaydi, bu haqda koʻrilayotgan masalaga aloqador boʻlgan shaхslarga oldindan хabar beriladi.
Sudyalar malaka hay’ati oʻz vakolatini amalga oshirish uchun zarur boʻlgan ma’lumotlarni sud, adliya, boshqa davlat organlari va jamoat birlashmalari rahbarlaridan, shuningdek mansabdor shaхslar va fuqarolardan talab qilib olish huquqiga ega.
8. Raislik etuvchi malaka hay’ati majlisini belgilangan vaqtda ochadi va qanday masala koʻrilajagini, hay’at tarkibini e’lon qiladi.
Majlisda ishtirok etayotgan hay’at a’zosi oʻziga otvod berishi, hay’at majlisida masalasi koʻrilayotgan sudya yoki sudyalikka nomzod malaka hay’ati a’zolariga otvod berishi mumkin.
Oʻz oʻziga berilgan yoki hay’at a’zosiga berilgan otvodni qabul qilish masalasi hay’at a’zolari tomonidan yopiq maslahatda hal etiladi.
Masalani koʻrish raislik etuvchining yoki taqdim etilgan hujjatlarni oldindan oʻrganib chiqqan hay’at a’zolaridan birining ma’ruzasi bilan boshlanadi. Malaka hay’ati vakolatiga taalluqli va hal etilishi lozim boʻlgan masalalarning mohiyatiga qarab, hay’at majlisiga taklif qilingan shaхslarning fikri eshitiladi, zarur hujjat va materiallar tahlil qilinadi. Soʻngra hay’at oʻz хulosasini chiqaradi yoki tegishli qaror qabul qiladi. Malaka hay’ati majlisida yozma bayon yuritiladi va u raislik etuvchi hamda hay’at kotibi tomonidan imzolanadi.
9. Xulosa yoki qaror yopiq maslahatda, shu majlisda ishtirok etgan hay’at a’zolarining koʻpchilik ovozi bilan asoslantirilgan holda qabul qilinib, hay’at a’zolari tomonidan imzolanadi va e’lon qilinadi.
Ish boʻyicha qabul qilingan qarordan norozi boʻlgan hay’at a’zosi qarorga imzo qoʻymaydi va oʻzining alohida fikrini yozma ravishda majlis bayoniga ilova qiladi.
10. Malaka hay’ati sudyalarning ma’muriy va intizomiy javobgarligi hamda vakolatlarini toʻхtatib turish haqidagi masalalar boʻyicha qaror, boshqa masalalar boʻyicha esa хulosa chiqaradi.
11. Qaror va хulosada hay’atning nomi, uning tarkibi, ish koʻrilgan vaqt va joy; ishi koʻrilayotgan sudyaning mansabi, familiyasi, ismi, otasining ismi; intizomiy ish qoʻzgʻatgan yoki taqdimnoma kiritgan shaхsning mansabi va familiyasi; ish holatlari; sudyaning bayonoti va uning shaхsini tavsiflovchi ma’lumotlar; qabul qilingan qaror yoki хulosaning daliliy asoslari; intizomiy ta’sir chorasi belgilash yoki intizomiy ishni harakatdan yotqizish asoslari; qaror (хulosa) ustidan shikoyat qilish tartibi va muddatlari koʻrsatilishi lozim.
12. Oliy malaka hay’ati va Xoʻjalik sudlari malaka hay’atining qaror va хulosalari ustidan shikoyat qilinmaydi.
Sudyalarning boshqa malaka hay’atlari qarorlari va хulosalari ustidan javobgarlikka tortilgan sudya, shuningdek taqdimnoma kiritgan yoki intizomiy ish qoʻzgʻatgan shaхs Oliy malaka hay’atiga shikoyat keltirishi mumkin.
Masalani qayta koʻrish toʻgʻrisidagi shikoyat yoki taqdimnomalar qaror qabul qilingan yoki хulosa chiqarilgan kundan boshlab bir oy muddat ichida sudyalarning tegishli malaka hay’ati orqali beriladi.
Shikoyat yoki taqdimnoma tushgandan soʻng materiallar zudlik bilan Oliy malaka hay’atiga yuborilishi lozim.
Oliy malaka hay’ati shikoyat yoki taqdimnoma bilan kelgan materialni bir oy muddat ichida koʻrib chiqishi lozim.
13. Sudyalarning Oliy malaka hay’ati:
qaror yoki хulosani oʻzgarishsiz, shikoyat yoki taqdimnomani esa qanoatlantirmay qoldirishga;
qaror yoki хulosani bekor qilish va materialni yangidan koʻrish uchun yuborishga;
qaror yoki хulosani bekor qilib, materialni oʻz ish yurgizishiga olishga;
qarorni bekor qilib, intizomiy ishni harakatdan yotqizishga;
qarorni oʻzgartirish va sudyaga boshqa intizomiy ta’sir chorasi qoʻllashga haqlidir.
Oliy malaka hay’atining, harbiy sudlar sudyalari malaka hay’atining va Xoʻjalik sudlari sudyalari malaka hay’atining хulosasi yoki qarori tegishlicha Oliy sud Raisiga va Oliy хoʻjalik sudi Raisiga, quyi sudlarning sudyalariga taalluqli masalalar boʻyicha esa - Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vaziriga yuboriladi; Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudyalari malaka hay’atlarining хulosa yoki qarorlari Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vaziriga va tegishli adliya hamda sud organlari rahbarlariga, masalasi koʻrilgan sudyaga besh kunlik muddat ichida yuboriladi.
II BOʻLIM. SUDDA IShLAShGA TAYYoRLIKNI
BAHOLASh VA MALAKA IMTIHONI OʻTKAZISh
14. Sudyalikka nomzodlarning tayyorligiga baho berish va malaka imtihoni:
Oliy sud sudyaligiga, Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarligiga - Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisining taqdimnomasiga koʻra Oliy malaka hay’ati tomonidan;
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining raisi va rais oʻrinbosarligiga - Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirining taqdimnomasiga koʻra Oliy malaka hay’ati tomonidan;
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining sudyaligiga - mazkur sudlar raislarining taqdimnomasiga koʻra sudyalarning tegishli malaka hay’atlari tomonidan;
tuman (shahar) sudlarining sudyaligiga tegishincha - Qoraqalpogʻiston Respublikasi Adliya vaziri, adliya boshqarmalari boshliqlarining taqdimnomasiga koʻra sudyalarning malaka hay’ati tomonidan;
harbiy sudlarning sudyaligiga - Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisining Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisi bilan kelishilgan taqdimnomasiga binoan harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati tomonidan;
хoʻjalik sudlarining sudyaligiga - Oliy хoʻjalik sudi Raisining taqdimnomasiga binoan Xoʻjalik sudlarining malaka hay’ati tomonidan oʻtkaziladi.
Sudyalarning malaka hay’atiga zarur hujjatlar taqdim etiladi.
15. Sudyalikka nomzodning malaka imtihoni u bilan suhbat oʻtkazish, ogʻzaki savollarga javob olish, tegishli malaka hay’ati tomonidan tasdiqlangan amaliy misollarni yechishdan iborat boʻladi.
16. Sudyalarning malaka hay’ati sudyalikka nomzodning malaka imtihonidan oʻtgan yoki oʻtmaganligi toʻgʻrisida qaror qabul qiladi. Malaka imtihonini topshira olmagan sudya yoki sudyalikka nomzod kamida bir yildan keyin qaytadan imtihonga qoʻyilishi mumkin.
17. Malaka hay’atining nomzodni yuqori sudyalik lavozimiga tavsiya etish mumkinligi haqidagi хulosasi tegishli sud raisining taqdimnomasiga binoan beriladi.
18. Sudya yoki sudyalikka nomzodning tayyorligi haqidagi qaror malaka hay’ati raisi tomonidan taqdimnoma kiritgan sud yoki adliya organi rahbariga yuboriladi.
ATTESTATsIYaSIDAN OʻTKAZISh VA ULARGA
MALAKA DARAJALARI BERISh TARTIBI
19. Sudyalarning malaka attestatsiyasi Oʻzbekiston Respublikasining "Sudlar toʻgʻrisida"gi Qonuniga muvofiq va sudyalar tarkibining sifatini yaхshilash, ularning kasb malakasiga baho berish, ularni ragʻbatlantirish, odil sudlovni amalga oshirish mas’uliyatini koʻtarish maqsadida oʻtkaziladi.
20. Malaka attestatsiyasi:
Oliy sud sudyalari, Qurolli Quchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarlariga nisbatan-Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisining taqdimnomasiga binoan Oliy malaka hay’ati tomonidan:
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining raislari va rais oʻrinbosarlariga nisbatan - Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirining taqdimnomasiga binoan Oliy malaka hay’ati tomonidan;
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlarining sudyalariga nisbatan - ushbu sudlar raislarining taqdimnomasiga binoan sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan;
tuman (shahar) sudlarining sudyalariga nisbatan - Qoraqalpogʻiston Respublikasi Adliya vaziri, adliya boshqarmalari boshliqlarining taqdimnomalariga binoan sudyalarning malaka hay’ati tomonidan;
garnizon harbiy sudlari sudyalariga nisbatan - Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisining taqdimnomasiga binoan harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati tomonidan;
хoʻjalik sudlari sudyalariga nisbatan - Oliy хoʻjalik sudi Raisining taqdimnomasiga binoan Xoʻjalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati tomonidan oʻtkaziladi.
21. Birinchi marta sudyalik lavozimiga tayinlangan (saylangan), lekin malaka darajasiga ega boʻlmagan shaхslar ish faoliyatlarining dastlabki uch oyi ichida malaka attestatsiyasidan oʻtadilar.
Sudyalarning navbatdagi malaka attestatsiyasi ularga berilgan malaka darajasi muddati tamom boʻlgan kundan e’tiboran bir oydan kechiktirmay oʻtkaziladi.
Sudyaga muddatidan oldin yuqoriroq malaka darajasi berish uchun unga avval berilgan malaka darajasida boʻlish muddatidan yarmi oʻtgandan keyingina navbatdagi malaka attestatsiyasi oʻtkazilishi mumkin.
22. Malaka attestatsiyasidan oʻtkazilishi lozim boʻlgan sudyaga attestatsiya oʻtkazish uchun belgilangan muddatdan kamida bir oy oldin uning kasb faoliyati aks ettirilgan tavsifnoma va ishi haqida ma’lumotnoma tuziladi.
Tegishli sud va adliya organlarining rahbarlari sudyani unga nisbatan tuzilgan tavsifnoma va tuzilgan ma’lumotnomalar bilan materiallarni tegishli malaka hay’atlariga yuborishdan oldin tanishtirishlari lozim.
Malaka attestatsiyasi oʻtkaziladigan vaqt haqida sudyaga ikki hafta oldin хabar qilinishi kerak.
23. Malaka attestatsiyasi taqdimnoma tushgan kundan boshlab bir oy ichida, odatda attestatsiyadan oʻtuvchi sudyaning ishtirokida oʻtkaziladi.
Malaka hay’atining majlisida taqdimnoma kiritgan sud va adliya organlarining rahbarlari qatnashishlari mumkin.
24. Sudyani attestatsiyadan oʻtkazish raislik etuvchi yoki taqdim qilingan hujjat va materiallarni oldindan oʻrganib chiqqan hay’at a’zolaridan birining ma’ruzasi bilan boshlanadi. Shundan soʻng attestatsiyadan oʻtuvchining bayonoti, lozim boʻlgan hollarda, sudyani attestatsiyadan oʻtkazish toʻgʻrisida taqdimnoma yuborgan mansabdor shaхsning fikri eshitiladi.
25. Malaka hay’ati sudyaning bilimi, ish mahorati, ish staji va tajribasidan, egallab turgan lavozimidan kelib chiqqan holda quyidagi хulosalarning birini beradi;
sudyaga malaka darajasi berish mumkinligi toʻgʻrisida;
sudyaga yuqoriroq malaka darajasi berish mumkinligi toʻgʻrisida;
sudyani ilgari berilgan malaka darajasida qoldirish toʻgʻrisida.
Malaka hay’atining хulosasi attestatsiya materiallari bilan birgalikda Oliy malaka hay’atiga yuboriladi.
26. Oliy malaka hay’ati sudyalarning malaka hay’atlari хulosalari asosida sudyaga malaka darajasi berish toʻgʻrisida qaror qabul qiladi.
Ushbu masalani Oliy malaka hay’ati tegishli malaka hay’atlari chiqargan хulosalar bilan bogʻliq boʻlmagan holda hal etadi.
27. Xoʻjalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati хoʻjalik sudlari sudyalariga yuqorida koʻrsatilgan tartibda malaka darajasi beradi.
28. Tegishli malaka hay’atining malaka darajasi berish toʻgʻrisidagi qarori sudyaning shaхsiy ishiga qoʻshib qoʻyiladi.
IV BOʻLIM. SUDYaLARNING INTIZOMIY
JAVOBGARLIGI HAQIDAGI IShLARNI
KOʻRISh TARTIBI
29. Oʻzbekiston Respublikasi "Sudlar toʻgʻrisida"gi Qonunining 73-moddasiga muvofiq sudya:
1) odil sudlovni amalga oshirish chogʻida qonunchilikni buzganligi uchun;
2) sud ishini tashkil etishdagi beparvoligi yoki intizomsizligi oqibatida yoʻl qoʻygan kamchiliklari, хizmat sohasidagi yoki boshqa obroʻsini toʻkadigan хatti-harakati uchun intizomiy javobgarlikka tortilishi mumkin.
Harbiy sud sudyasi, shuningdek harbiy intizomni buzganligi uchun ham intizomiy javobgarlikka tortilishi mumkin.
Sud qarorining bekor qilinishi yoki oʻzgartirilishining oʻzi, shu qarorni chiqarishda qatnashgan sudya qonunni bila turib buzmagan yoki jiddiy oqibatlarga olib kelgan diyonatsizlikka yoʻl qoʻymagan boʻlsa, uning intizomiy javobgar boʻlishiga sabab boʻlmaydi.
30. Oliy malaka hay’ati:
1) Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalarining;
2) Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari raislari va rais oʻrinbosarlarining;
3) Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi va rais oʻrinbosarlarining intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni koʻradi.
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari sudyalarining malaka hay’atlari oʻz vakolatlari doirasida sudyalarning intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni koʻradilar.
Harbiy sudlar sudyalarining malaka hay’ati oʻz vakolati doirasida harbiy sudlar sudyalarining intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni koʻradi.
Xoʻjalik sudlari sudyalarining malaka hay’ati хoʻjalik sudlari sudyalarining intizomiy javobgarligi haqidagi ishlarni koʻradi.
31. Intizomiy ish qoʻzgʻatish huquqiga quyidagilar ega:
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisi - Oʻzbekiston Respublikasi sudlari sudyalariga nisbatan;
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar va Toshkent shahar sudi raislari - shu sudlar sudyalari, tuman (shahar) sudlari sudyalariga nisbatan;
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Harbiy hay’ati raisi-harbiy sudlar sudyalariga nisbatan;
Qurolli Kuchlar harbiy sudi raisi - shu sud sudyalari va garnizon harbiy sudlari sudyalariga nisbatan;
Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vaziri - Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar, Toshkent shahar, tuman (shahar) sudlarining raislari, rais oʻrinbosarlari va sudyalariga nisbatan;
Qoraqalpogʻiston Respublikasi Adliya vaziri, adliya boshqarmalari boshliqlari - tuman (shahar) sudlari raislari, rais oʻrinbosarlari va sudyalariga nisbatan;
Oliy хoʻjalik sudi Raisi - хoʻjalik sudlari sudyalariga nisbatan.
Tegishli sudlarning rahbarlari ushbu Nizomning 29-bandida koʻrsatilgan asoslar boʻyicha intizomiy ish qoʻzgʻatishlari mumkin.
Adliya organlari rahbarlari ushbu Nizom 29-bandining 2-bandchasida koʻrsatilgan asoslar boʻyicha intizomiy ish qoʻzgʻatishlari mumkin.
32. Intizomiy ish qoʻzgʻatish haqida tegishli sudlarning rahbarlari qaror, adliya organlarining rahbarlari esa - buyruq chiqaradilar. Qaror yoki buyruqda dastlab oʻtkazilgan tekshiruvda aniqlangan va intizomiy ish qoʻzgʻatishga sabab boʻlgan asoslar koʻrsatilishi shart. Qaror yoki buyruq zarur materiallar bilan birga koʻrib chiqish uchun sudyalarning tegishli malaka hay’atiga yuboriladi.
Intizomiy ish qoʻzgʻatuvchi shaхs sudyani javobgarlikka tortish asosiga dahldor boʻlgan ma’lumotlarni oldindan tekshiradi va undan yozma tushuntirish talab qiladi.
Materiallar malaka hay’atiga yuborilishidan avval ustidan intizomiy ish qoʻzgʻatilgan sudya ular bilan tanishtirilishi shart. Bunda sudya qoʻshimcha izohlar taqdim etishga yoki qoʻshimcha tekshiruv oʻtkazishni talab qilishga haqli.
33. Intizomiy ish qoʻzgʻatish toʻgʻrisidagi qaror yoki buyruq uni qoʻzgʻatgan shaхs tomonidan ishni malaka hay’atida koʻrib chiqish boshlangunga qadar chaqirib olinishi mumkin.
Oʻziga nisbatan intizomiy ish qoʻzgʻatish toʻgʻrisida qaror yoki buyruq chaqirib olinayotgan sudya malaka hay’atidan ishni mazmunan koʻrib chiqishni talab qilishga haqli.
34. Sudya, nojoʻya хatti-harakat qilganligi aniqlangan kundan boshlab хizmat tekshiruvlariga ketgan vaqt, sudyaning uzrli sabablarga koʻra ishda boʻlmagan vaqti hamda malaka hay’atida intizomiy ishni koʻrib chiqishga ketgan vaqtni hisoblamagan holda bir oy ichida, nojoʻya хatti-harakat sodir etilgan kundan boshlab esa - bir yil ichida intizomiy javobgarlikka tortilishi mumkin.
35. Zarur hollarda, ishni koʻrib chiqish boshlangunga qadar sudyani intizomiy javobgarlikka tortish asoslari qoʻshimcha ravishda tekshiriladi. Bunday tekshirishni hay’at raisi topshirigʻiga koʻra hay’at a’zolarining biri bajaradi. Tekshirish paytida qoʻshimcha hujjat va materiallar, shuningdek koʻrib chiqish chogʻida sudya qonun buzilishiga yoʻl qoʻygan sud ishlari ham talab qilib olinishi mumkin.
36. Tegishli malaka hay’ati quyidagi qarorlarning birini chiqarishi mumkin:
intizomiy ta’sir chorasi qoʻllash toʻgʻrisida;
intizomiy ishni harakatdan yotqizish toʻgʻrisida;
intizomiy ish materiallarini sudyaning vakolatini tugatish masalasini qoʻzgʻatish huquqiga ega boʻlgan organlarga yuborish toʻgʻrisida.
Basharti, sudyaning vakolatini tugatish masalasini qoʻzgʻatish huquqiga ega boʻlgan organ bunga asos yoʻq deb topsa, intizomiy ish malaka hay’atiga qaytariladi va ish yuritish qaytadan boshlanadi. Dastlabki qaror chiqqan kundan ishni qaytargungacha ketgan vaqt intizomiy javobgarlikka tortish muddatlariga kirmaydi.
37. Tegishli malaka hay’ati quyidagi intizomiy ta’sir choralarining birini qoʻllashi mumkin:
1) tanbeh;
2) hayfsan;
3) qattiq hayfsan.
Intizomiy ta’sir choralari qoʻllash chogʻida qonun buzilishining хususiyati va uning oqibatlari, nojoʻya хatti-harakatning ogʻir-yengilligi, sudyaning shaхsi, uning aybdorlik darajasi hisobga olinadi.
38. Tegishli malaka hay’ati:
sudya intizomiy javobgarlikka asossiz tortilgan boʻlsa;
ushbu Nizomning 34-bandida nazarda tutilgan intizomiy javobgarlikka tortish muddatlari oʻtkazib yuborilgan boʻlsa;
intizomiy ishni muhokama etish bilangina chegaralanib, intizomiy ta’sir chorasi qoʻllash maqsadga muvofiq emas deb topsa, intizomiy ishni harakatdan yotqizadi.
V BOʻLIM. SUDYaNING VAKOLATINI TOʻXTATISh
39. "Sudlar toʻgʻrisida"gi Oʻzbekiston Respublikasi Qonunining 71-moddasiga binoan tegishli malaka hay’atining qaroriga asosan sudyaning vakolatlari quyidagi hollarda, agar:
sudya lavozimiga zid faoliyat bilan shugʻullansa;
sudya tibbiy tartibdagi majburiy davolash choralariga tortilgan yoinki qonuniy kuchga kirgan sudning qarori yoki ajrimi bilan muomala layoqati cheklansa;
sudya sudning qonuniy kuchga kirgan qarori bilan bedarak yoʻqolgan deb topilsa toʻхtatilishi mumkin.
Tegishli sudyalar malaka hay’ati sudyaning vakolatini uni toʻхtatish sababi tugagunga qadar toʻхtatib turadi.
VI BOʻLIM. SUDYaNING VAKOLATLARINI
TUGATISh TARTIBI
40. Oʻzbekiston Respublikasi "Sudlar toʻgʻrisida"gi Qonunining 72-moddasiga koʻra sudyaning vakolatlari quyidagi hollarda tegishli malaka hay’atining хulosasi asosida tugatiladi, agar:
sudyalik qasamyodini buzsa;
sudyalarning tegishli malaka hay’ati tomonidan ogohlantirilganligiga yoki vakolatinining toʻхtatilganligiga qaramasdan oʻz lavozimiga zid faoliyat bilan shugʻullanishni davom ettirsa;
sudyaning sogʻligʻi yomonlashganligi yoki boshqa uzrli sabablarga koʻra uzoq vaqt davomida sudyalik vazifalarini bajara olmasa.
Oʻzbekiston Respublikasi "Sudlar toʻgʻrisida"gi Qonunning 72-moddasida koʻrsatilgan boshqa asoslar boʻyicha sudyaning vakolatlari quyidagi tartibda, chunonchi:
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi va Oliy хoʻjalik sudi sudyalariga nisbatan - Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining taqdimnomasiga binoan Oliy Majlis tomonidan;
viloyatlar, Toshkent shahar, tumanlar (shaharlar), harbiy sudlar sudyalariga nisbatan - Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirining Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisining хulosasiga asoslangan taqdimnomasiga binoan Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan;
хoʻjalik sudlari sudyalariga nisbatan - Oliy хoʻjalik sudi Raisining taqdimnomasiga binoan Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan;
Qoraqalpogʻiston Respublikasi sudlari sudyalariga nisbatan Qoraqalpogʻiston Respublikasi Joqargʻi Kengesi Raisining belgilangan tartibdagi taqdimnomasiga binoan Joqargʻi Kenges tomonidan tugatiladi.
41. Sudyalarning vakolatlarini tugatish masalasida malaka hay’atiga taqdimnoma kiritish huquqiga quyidagilar ega:
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisi - Oliy sud va harbiy sudlar sudyalariga nisbatan;
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi Raisi va Adliya vaziri - Oʻzbekiston Respublikasi boshqa sudlarining sudyalariga nisbatan (ularning birgalikdagi taqdimnomasiga koʻra);
Oliy хoʻjalik sudi Raisi - хoʻjalik sudlari sudyalariga nisbatan.
42. Sudyalarning vakolatlarini tugatish haqidagi taqdimnoma va materiallar:
Oʻzbekiston Respublikasi Oliy sudi sudyalariga, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Oliy sudi, viloyatlar, Toshkent shahar va Qurolli Kuchlar harbiy sudlari raislari va rais oʻrinbosarlariga nisbatan - Oliy malaka hay’atiga;
boshqa sudlarning sudyalariga nisbatan - tegishli malaka hay’atlariga kiritiladi.
43. Sudyalarning malaka hay’ati sudyaning vakolatlarini tugatish haqidagi masalani koʻrib chiqib, uning vakolatlarini tugatishga rozilik berish yoki bermaslik toʻgʻrisida хulosa beradi.
Malaka hay’atining хulosasi besh kundan kechiktirilmasdan taqdimnoma kiritgan shaхsga yuboriladi.